Woningen voor jongeren met een zorgbehoefte in voormalige Aloysiusschool Monster stap dichterbij

Een traject van de lange adem, zo kan de totstandkoming van de herontwikkeling van de Aloysiusschool in Monster met recht worden genoemd. Sinds 2018 is Stichting Voor Elkaar Met Elkaar bezig om in de Aloysiusschool huisvesting te realiseren voor jongeren met een zorgbehoefte. In 2022 pakten raadslid Suzanne van Erven en steunraadslid Jim van der Meer in samenwerking met GBW dit dossier opnieuw op. Nu twee jaar later is het bestemmingsplan goedgekeurd. “Fijn dat er na zo’n lange periode ook voor deze doelgroep passende woningen worden gerealiseerd”.

Zonder de inspanningen van Suzanne en Jim in samenwerking met GBW was deze ontwikkeling echter niet tot stand gekomen. “Direct na de installatie van het nieuwe college werden wij als fractie benaderd met het huisvestingsprobleem van VEME” vertelt Suzanne. “Na dit gesprek was voor ons direct duidelijk dat deze stichting moest worden geholpen. De stichting had de zorg voor de jongeren reeds geregeld en de inrichting van het potentiële gebouw al zo goed als gefinancierd, alleen met de plek waar dit gebouw moest komen, wilde het niet vlotten. Dan moet je als raadslid in actie komen” stelt Jim.

Dankzij deze acties, mag het eindresultaat er zijn. Na diverse sessies met buurtbewoners en schaven aan de bouwplannen, is het bestemmingsplan goedgekeurd door de Raad. Hiermee kan het historische schoolgebouw worden omgebouwd tot appartementen voor jongvolwassenen met een zorgbehoefte. Hiervan worden er 14 verhuurd aan Stichting VEME en 10 aan stichting Klimkoord. Daarnaast worden er 18 woningen voor senioren gebouwd.

Als er geen beroep tegen het bestemmingsplan wordt ingediend, start de bouw naar verwachting begin 2025 en kunnen de toekomstige bewoners in de loop van 2026 hun nieuwe appartement betrekken. De Westlandse VVD kijkt ernaar uit om het nieuwe complex te bezoeken!