Eerste reactie Westlandse VVD op Kadernota Westland 2024

De afgelopen weken is er veel commotie geweest over het vroegtijdig lekken van informatie uit de kadernota naar de media. Dit nieuws overschaduwt echter de plannen die de Westlandse VVD samen met de coalitiepartners heeft gemaakt.

In de kadernota zien we een aantal mooie investeringen terug, maar ook een mogelijke verhoging van de OZB. Verhoging van de OZB is natuurlijk nooit een favoriete maatregel van de VVD. We zien dit als een uiterste noodgreep en zijn van mening dat dit hand in hand moet gaan met investeringen die Westland vooruit brengen.

Investeringen

Het positieve nieuws is dan ook dat we inderdaad een aantal investeringen terug zien komen die goed zijn voor Westland en de Westlanders: er wordt geïnvesteerd in goede sport- en onderwijsvoorzieningen (o.a. vakcollege, de openbare basisschool de Hoogvlieger in Naaldwijk en sporten in de buitenruimte) en de bereikbaarheid van Westland (o.a. de rotonde Dorpskade in Wateringen, goede fietspaden en de verkeersveiligheid). We gaan door met bouwen en geven ondernemerschap de ruimte. Ook juichen we de investeringen om de positie van de glastuinbouw te verbeteren toe.

Flora Campus

Er wordt ook stevig geïnvesteerd in het nieuwe Flora Campus gebied. Dit levert een prachtige nieuwe wijk op, waar we in de hoogte gaan bouwen. Dit levert veel betaalbare woningen op. Broodnodig omdat er in Westland weinig ruimte is om te bouwen. Maar juist in deze hoek, met een groene waterrijke uitstraling past deze hoogbouw perfect. Er wordt veel parkeerruimte gerealiseerd en onze onderwijssituatie wordt sterk op de kaart gezet.

Deze wijk krijgt een grote ‘mobiliteitshub’ (een Hoogwaardig Openbaar-Vervoersknooppunt). Hierdoor wordt Westland beter bereikbaar voor het openbaar vervoer en komt er ruimte om in het centrum van Naaldwijk rondom de Verdilaan te bouwen. Kortom, plannen waar wij als Westland écht iets aan hebben!