Westlandse VVD-politici en ‘Brusselse kandidaat’ bezoeken tuinbouwcluster

In het kader van de verkiezingen voor het Europees Parlement op donderdag 6 juni bracht een delegatie van regionale VVD’ers een bezoek aan twee bedrijven uit het glastuinbouwcluster. Samen met fractieleden van de Westlandse VVD bezocht Maassluizer Richard van Scherpenzeel achtereenvolgens KUBO in Monster en Frestia in Honselersdijk.

Bij KUBO werden de liberale politici ontvangen met een presentatie en een rondleiding door de productielocatie. KUBO bouwt over de gehele wereld duurzame kassen met de daarbij behorende techniek. Een recente innovatie is de CO2- negatieve kas, deze baanbrekende kas wordt op de GreenTech Rai in de tweede week van juni gelanceerd. Door middel van data-analyse en het halen van CO2 uit de buitenlucht kan er nu geteeld worden zonder CO2 uit te stoten.

Bij Frestia nam directeur marketing en sales Patrick Franken de bezoekers mee de kas en het verpakkingscentrum in. In speciale pakken vanwege de hygiene werden lokale én Europese thema’s besproken die hoog op de politieke agenda moeten blijven staan. De kwekerijen van paprika’s en tomaten van Frestia staan in Nederland en Portugal.

Kandidaat nummer 26 van de VVD-lijst Richard van Scherpenzeel blikt positief terug op de bezoeken: “Het was goed even de diepte in te gaan met het glastuinbouwcluster, je ziet dat er mooie uitdagingen zijn. Lokaal ten aanzien van bereikbaarheid bijvoorbeeld, maar ook Europees. Denk aan regelgeving die voor hetzelfde product uit twee verschillende EU-landen verschillend is. Dat is niet uit te leggen… Om ondernemers te laten ondernemen en niet met allerlei overbodige rompslomp bezig te laten zijn, wil ik mij als ondernemer inzetten in Brussel.”