“Is er genoeg geld voor verduurzamen Westlandse sportclubs?”

Naar aanleiding van berichten in de media dat het landelijk beschikbare budget voor het verduurzamen van sportaccommodaties bijna op is, heeft De Westlandse VVD vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders. Samen met Suzanne van Erven heeft Roel Batelaan zijn zorgen geuit bij gemeente Westland.

In Westland worden stappen gemaakt met het verduurzamen van woningen, bedrijven én accommodaties van verenigingen. Zo is ten behoeve van de verenigingen bijvoorbeeld de ‘Verordening Stimuleringslening Duurzaamheid Westland 2023’ een half jaar geleden van kracht geworden. “Er hangt wel een prijskaartje aan verduurzamen,” zegt Batelaan, “daarom heeft de rijksoverheid de ‘BOSA-regeling’ ingesteld, deze is specifiek bedoeld voor amateursportverenigingen om materiaal en panden energiezuiniger te maken.

De CO2-uitstoot moet voor 2030 met bijna de helft verminderd zijn, maar dat lukt clubs niet als ze dit volledig zelf moeten bekostigen. Eén Vandaag meldde dat verenigingen in het nauw kunnen komen en de contributie mogelijk sterk moeten verhogen, dat wil je niet. Daarom trekken we nu aan de bel en vragen de gemeente hoe de vlag er precies bij hangt en ook om bij toekomstige regelingen proactief de verenigingsbesturen te informeren.”

Naast de vragen over de BOSA-regeling heeft De Westlandse VVD gevraagd naar het aantal aanvragen binnen de Stimuleringsregeling. Het College van B&W zal de vragen binnen enkele weken beantwoorden.