Na jaren soebatten komt er een hellingbaan bij Molenslag

In de Commissie Economie en Bestuur van 11 april 2024 heeft de Westlandse VVD zich geschaard achter het collegevoorstel om de hellingbaan bij het Monsterse Molenslag te realiseren. Al in 2015 heeft het College van B&W geld uitgetrokken voor een onderzoek naar het realiseren van deze toegang tot het strand. In november 2018 steunde VVD Westland de motie van CDA, D66, GBW en LPF. “Het heeft even geduurd, maar nu zijn de plannen concreet. Er zijn vier argumenten voor realisatie ervan: het voorkomt verkeersonveilige situaties in de duinen, het is beter voor het milieu, vergemakkelijkt bevoorrading strandpaviljoens en verbetert toegankelijkheid mindervaliden en hulpdiensten. Een voorstel kortom waar je niet tegen kunt zijn.” zei steunraadslid Roel Batelaan.

Wel stelde hij nog enkele kritische vragen over de ontsluiting voor hulpdiensten vanaf de hellingbaan naar het doorgaand verkeer. Ook wees hij op een sluitend vergunningsstelsel voor de toegang met gemotoriseerd verkeer. Op andere strandslagen is dit in het verleden enigszins uit de hand gelopen en waren er te veel vergunningen in omloop. Het College neemt de aandachtspunten mee in de uitvoering.