Westlandse VVD vraagt om ruimte voor bedrijven

Een recent uitgebracht onderzoek van vastgoedadviseur Jones Lang LaSalle heeft aangetoond dat er in Gemeente Westland veel vraag is naar ruimte voor bedrijven, maar relatief weinig aanbod. Westland scoorde in de lijst met vijftig grootste Nederlandse gemeenten hoog, met een zogenaamde kraptescore van 76%. Voor de Westlandse VVD reden om aan het College van Burgemeester en Wethouders te vragen op welke termijn de visie op bedrijventerreinen en kantoorruimte gereedkomt.

Raadslid Roel Batelaan licht de vraag toe: “Het rapport bevestigt het beeld dat leeft bij ons, wij spreken regelmatig met ondernemers en ook met belangenverenigingen zoals MKB Westland en VNO-NCW Westland-Delfland. We willen dat hier gevestigde bedrijven verbonden blijven aan onze gemeente en we willen een aantrekkelijk vestigingsklimaat creëren. Maar de vraag is breder: hoe willen we dat Westland eruit ziet over een kleine 20 jaar en op welke plekken kan er worden gewoond, gewerkt en gerecreëerd? Deze puzzel zal niet op korte termijn gelegd kunnen worden, maar we kunnen dit niet voor ons uit blijven schuiven. We moeten op korte termijn de balans opmaken op welke locaties diverse bedrijven zijn gevestigd. Vervolgens kan hier de marktvraag aan worden toegevoegd en bestaat een beeld welk ruimtebeslag het bedrijfsleven nodig heeft, nu en in de komende jaren.”

De laatste bedrijventerreinenvisie dateert van 2013 en kende een looptijd tot 2020, met een doorkijk naar 2030. “De nieuwe visie zal Westland voor de komende jaren duidelijkheid geven over de gewenste vierkante meters bedrijven- én kantoorruimte. Ook kan hierbij worden ingegaan op eventuele leegstand en de allocatie van bedrijven; welk type bedrijven is op welke bedrijventerreinen welkom,” besluit Batelaan.

Op 14 februari 2024 heeft het College van Burgemeester en Wethouders antwoord gegeven op de vragen. De antwoorden zijn te lezen in de bijlage.