Reactie Westlandse VVD op motie inzake Uitspreken tegen de spreidingswet

In de afgelopen periode is de Westlandse VVD meermaals bevraagd over de opvang van asielzoekers. In deze berichtgeving heeft de Westlandse VVD een afkeurende mening gegeven over een vorm van grootschalige asielopvang in Westland. Om onze zorgen uit te spreken over de gevolgen van de spreidingswet voor de gemeente Westland heeft de Westlandse VVD samen met andere Westlandse politieke partijen een motie ingediend.

In deze motie wordt verzocht om bij de Tweede Kamer en het Kabinet onder de aandacht te brengen dat de invulling van de nieuwe wetgeving niet inpasbaar is binnen de gemeente Westland zoals verwoord in de constateringen en overwegingen in de motie.

Zorgen

De zorgen van de Westlandse VVD worden duidelijk als de luchtfoto van het Westland wordt bekeken. Westland is een volgebouwd gebied (1423 inwoners per vierkante kilometer). Daarnaast is Westland ook een agrarisch gebied, met een omvangrijk cluster dat daaraan verwant is, met veel werkgelegenheid. Het overgrote deel van Westland is bebouwd met kassen. Kassen die zorgen voor meerjarige oogsten van groenten en fruit, maar ook van bloemen en planten.

Kassen die de afgelopen decennia vooruitstrevend een toonaangevende energietransitie doormaken met regionale impact. Een omgeving die mondiaal een toonaangevende bijdrage geeft aan vernieuwing en technische vooruitgang van land- en tuinbouw. Ons gebied draagt direct en indirect zorg voor een groot deel van de essentiële voedselvoorziening in Europa. Westland levert zodoende als Greenport een gigantische economische bijdrage aan Nederland!

Huisvesten van diverse groepen

Naast de alom aanwezige glastuinbouw wonen in dit dichtbebouwde gebied ook een kleine 115.000 mensen. Onze regio groeit door, ruim 15% groei richting 2035. Onze eigen Westlandse inwoners (jongeren/starters) kunnen echter nu al niet of nauwelijks worden gehuisvest. Westland staat daarnaast sterk onder druk om duizenden arbeidsmigranten te huisvesten. Hardwerkende mensen die de Westlandse economie draaiende houden. Een economie die significant bijdraagt aan de regionale en landelijke welvaart.

Tel daarbij op dat Westland op dit moment voorziet in de (nood)opvang van ongeveer 1.500 Oekraïense vluchtelingen. Na de gemeentelijke aankoop van een hotel vangt Westland een groot aantal statushouders op. Allemaal mensen waarvoor op korte termijn ook huisvesting moet worden gevonden.

Frustratie en geen mogelijkheden

Door de zeer dichte bebouwing staat Westland al bekend als de minst groene gemeente van Nederland. Dit ondanks de prachtige groene kuststrook die zelfs tot Natura 2000 gebied is uitgeroepen. Dit beperkt overigens wel de mogelijkheid om daar in de buurt te bouwen en precies daar wringt de schoen. Het frustreert, omdat oplossingen voor onze, maar ook landelijke problemen doorlopend stranden op conflicterende wetgeving, onwelwillendheid van diverse partijen en een chronisch gebrek aan ruimte. Doorlopend worden problemen eenzijdig benaderd. Wij willen wel, maar de mogelijkheden zijn beperkt.

Trots op Westland
Ondanks de genoemde problemen zijn wij Westlanders uitermate trots op deze omgeving. Wij kennen weinig werkloosheid door onze bedrijvigheid, onze inwoners hebben een tomeloze werklust en een cultuur van “niet lullen maar poetsen”. Wij houden van het Westland en zijn bereid, wanneer buitenstaanders iets van ons vinden, hiervoor de strijd aan te gaan! Strijdvaardig, maar ook verbeten vechten wij. We buitelen politiek zelfs over elkaar heen als het gaat om de aandacht in de pers over onze mening over de Spreidingswet.

De Spreidingswet is wettelijk vastgesteld via de Tweede en Eerste Kamer, maar biedt slechts eenzijdig een tijdelijke oplossing voor één specifieke crisis. We lossen hiermee namelijk het grotere probleem (de te hoge instroom die wij als land niet aankunnen) niet op. Sterker nog, een eenzijdige oplossing werkt zelfs nog eens polariserend tussen gemeentes onderling.

Als Westland niet mag bouwen vanwege stikstofquota, wij onze agrarische leegstand niet duurzaam mogen omzetten in bebouwing en wij door verstikkende procedures onvoldoende huisvesting kunnen bieden aan onze jongeren, dan is er wat ons betreft onvoldoende bereidheid om grootschalige opvang te bieden aan asielzoekers. Voor deze opvang heb je gebouwen, bouwmogelijkheden, grond en draagvlak nodig. Aan alles ontbreekt het op dit moment in Westland.

Tijdelijk opvangen
Voor de Westlandse VVD zegt dit overigens niets over het tijdelijk, doortastend én daadkrachtig ondersteunen van andere gemeenten. Als wij echte vluchtelingen, die in hun thuisland met de dood worden bedreigd, moeten helpen dan doen wij dat. De burgemeester van Pekela sprak, onzes inziens het probleem wat bagatelliserend, over het voor een paar weken opvangen van een buslading met asielzoekers. Dat fiksen wij gewoon als Westlanders.

Oplossingen vanuit de landelijke politiek

Landelijk wordt gewerkt aan een nieuw breed regeringsprogramma. Hierin speelt ook de VVD een belangrijke rol. De Westlandse VVD heeft het vertrouwen dat daar integrale, breed gedragen oplossingen bedacht worden. Oplossingen waar wij dan ook lokaal weer verder mee kunnen.

Namens de Westlandse VVD

Guus Bakker