Vervuiling door statiegeld? Zo lossen we dat op!

Op grote frisdrankflessen en bierflesjes zit al tientallen jaren statiegeld; na het retourneren van de lege verpakkingen krijgt de klant het betaalde statiegeld terug. Sinds 1 juli 2021 wordt ook statiegeld geheven op kleine flesjes. De invoering van statiegeld op blikjes is per 1 april van dit jaar een feit. “Het inleveren van lege blikjes en flessen moet voorkomen dat deze anders worden weggegooid op straat of in de natuur.“ zegt raadslid Suzanne van Erven van de Westlandse VVD. ”De brede invoering van statiegeld heeft nu helaas een onbedoeld neveneffect… Vuilnisbakken en -zakken worden door mensen opengetrokken om zo een centje bij te kunnen verdienen door weggegooide verpakkingen. Het openscheuren of omkiepen zorgt uiteraard voor veel overlast. We hebben van bewoners uit het centrum van Naaldwijk diverse klachten gekregen hierover, maar het speelt waarschijnlijk in meer Westlandse kernen. We hebben het College van Burgemeester en Wethouders gevraagd of deze problematiek breder bekend is.”

De oplossingen lijken voor de Westlandse liberalen niet zo ingewikkeld. Elders in het land worden ook al maatregelen getroffen om te voorkomen dat de jacht op lege verpakkingsmaterialen met waarde het straatbeeld verloedert. Steunraadslid Roel Batelaan vult zijn collega aan: “In tientallen gemeenten worden vuilnisbakken voorzien van speciale doneerringen waar mensen hun statiegeldverpakkingen kunnen achterlaten. Op deze manier wordt voorkomen dat de vuilnisbakken geplunderd worden. Je doneert je statiegeld zo anoniem aan een ander. Een andere optie is het doneren aan goede doelen, dat zal veel Westlanders aanspreken. Containers specifiek voor statiegeldverpakkingen in de verschillende Westlandse kernen kunnen dan geleegd worden door vrijwilligers die het geld binnen de eigen organisatie kunnen besteden. Zo houden we het straatbeeld netjes en steunen we het verenigingsleven of charitatieve instellingen met extra financiële middelen.  Een win-win situatie!”

De vragen zijn hier te vinden: 279__VVD_inzake_voorkomen_vervuiling_door_statiegeldzoekers.pdf (parlaeus.nl)