Ga aan de slag met de aanpak van blauwalg!

Elke zomer is het na een paar warme dagen opnieuw raak: onze Westlandse recreatieplassen worden geteisterd door blauwalg, wat zwemmen hier onmogelijk maakt. Gezien het feit dat onlangs bekend werd dat ook zwembad de Hoge Bomen (inclusief het buitenbad) in Naaldwijk pas in augustus weer open gaat, is dit voor de fractie van de Westlandse VVD reden om het college te vragen wat zij doet aan de aanpak van deze blauwalg. Fractieleden Bianca van Dijk en Suzanne van Erven zijn gaan kijken naar best practices van andere gemeenten. Zo is de gemeente Zoetermeer bijvoorbeeld bezig met een oplossing voor de lange termijn door middel van waterzuivering met behulp van een moeraszone die bestaat uit negen moerasparels. Dit zijn locaties rond de Zoetermeerseplas die het water van de plas zuiveren en zorgen voor meer biodiversiteit in de natuur. Ook heeft de gemeente Rotterdam een miljoen kilo gemodificeerde klei ingezet om blauwalgen in de Kralingse Plas te bestrijden en in de Kardingerplas in Groningen wordt een pomp ingezet die de blauwalg moet afvoeren. Van Dijk en Van Erven vragen het College van Burgemeester en Wethouders nu om te bekijken of bovenstaande initiatieven ook geschikt zouden zijn voor de Westlandse recreatieplassen, zodat de Westlanders hier ook snel weer veilig kunnen zwemmen.

De vragen zijn hier vindbaar: 228__VVD_inzake_blauwalg.pdf (gemeenteraadwestland.nl)