Verkiezingsprogramma "Doen wat nodig is voor Zuid-Holland" staat online

Zuid-Holland is de grootste, sterkste en meest diverse provincie van het land en daar zijn we trots op. We hebben grote steden, kleinere kernen en historische dorpen.

Uitgestrekte weilanden, een energieke industrie, stranden, eilanden en steden. In Zuid-Holland kun je alle variatie vinden van wonen, werken en leven. Van appartementen hoog boven de stad, wonen in een kinderrijke wijk of op het platteland.

Waar je cultuur naast je deur vindt, zelf kan meedoen of naar topoptredens gaat. Waar je heerlijk buiten kan wandelen, varen of fietsen. Ons Zuid-Holland waar je kan genieten van verse producten die door onze eigen boeren worden gemaakt of lekkere vruchten of groente uit de tuinbouw. Onze economie heeft vele kanten. Vele technische hoogstandjes werden bedacht in Delft en vervolgens door onze Mkb’ers in de markt gezet. Van drone startups in Katwijk tot innovatieve landbouwproducten van Lely in Maassluis. De maritieme sector in de Drechtsteden en natuurlijk de vele banen in de grootste haven van Europa. Kortom, je kan hier alles vinden. Dat maakt Zuid-Holland gewoon zo bijzonder.

Jij en ik willen hier graag wonen, in een fijn huis, of dat nu op hoogte in de stad is of met een fijne tuin meer buiten. Iedereen zoekt een plek en doet dat ook graag dichtbij waar hij of zij kan werken. Daarom zetten we ons als VVD in voor het bouwen van meer woningen. Daar hoort ook bij dat we Zuid-Holland bereikbaar houden met fiets, OV en auto. We zijn trots op onze sterke economie en ons bedrijfsleven. Op elk niveau, van marktleider tot startup. In onze vrije tijd willen we genieten van terrasjes of een wandeling- of fietstocht langs het strand en duinen of door ons mooie Groene Hart. Die ruimte willen we behouden. Al die combinaties geven uitdagingen. Waar ga je wonen, waar bouwen we aan nieuwe banen en hoe combineer je dat met ons unieke landschap? Die keuzes gaat de VVD Zuid-Holland niet uit de weg. Dat zult u in dit programma teruglezen.

Ik heb altijd geleerd dat je eerst kijkt of je zelf een oplossing voor je vraagstuk kan vinden. Niet meteen naar een ander kijken. Als het je echt niet lukt, dan zijn er altijd anderen die je kunnen helpen. Zo kijk ik ook naar wat we doen in onze provincie. We gaan er vanuit dat mensen en bedrijven het liefst zelf beslissen over hun toekomst. Dat ze eerst zelf aan de slag gaan om hun zaken voor elkaar te krijgen. Echter, de tijd waar we nu in leven maakt dat we als provincie Zuid-Holland meer moeten doen. Daar lopen we als VVD niet voor weg. Samen aan de slag om te zorgen dat die nieuwe woningen ook echt gebouwd worden en bereikbaar zijn. Samen aan de slag met het bedrijfsleven om de grote energie- en CO2-transities te maken. Samen met de boeren en andere sectoren werken aan oplossingen voor stikstof.

Lees meer: https://storage.googleapis.com/caramel-binder-207612.appspot.com/uploaded/zuidholland.vvd.nl/files/63dbd426669bb/verkiezingsprogramma-vvd-zuid-holland-2023-2027-1.pdf