Schriftelijke vragen inzake openheid rondom innen en subsidiering Bedrijveninvesteringszones (BIZ)

Schriftelijke vragen in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde, gesteld op 22 oktober 2021 door de fractie VVD Westland, inzake openheid rondom innen en subsidiering Bedrijveninvesteringszones (BIZ)

De BIZ-bijdrage is een bestemmingsbelasting die op verzoek van ondernemers wordt geheven. Het initiatief tot deze belasting moet van de ondernemers uit een bepaald gebied (bijvoorbeeld een winkelstraat) zelf komen en de belastingopbrengst mag alleen worden ingezet voor extra voorzieningen in de openbare ruimte en op internet voor dat gebied.

Met een BIZ betalen alle ondernemers en/of eigenaren mee aan de kosten van het verbeteren van een winkelgebied of een bedrijventerrein. De hoogte van het bedrag fluctueert per ondernemer en is gebaseerd op de WOZ-waarde.

Onder andere in de Lier (maar ook bij andere Bedrijfsinvesteringszones) is de vraag gerezen of er inzage gegeven kan worden in de daadwerkelijk geheven belasting (per BIZ) en het bedrag dat per Bedrijfsinvesteringzone daadwerkelijk wordt uitgekeerd.

In verschillende Westlandse Bedrijfsinvesteringszones had men gerekend op een hoger bedrag dan daadwerkelijk uitgekeerd.

Dit geeft aanleiding tot het stellen van de volgende vragen:

1.     Is het college bereid om inzage te verschaffen in de hoogte van het geinde BIZ-belasting?

2.     Is het college bereid om aan te geven of dit bedrag overeenkomt met het daadwerkelijk begrootte bedrag (c.q. betaald ieder aangesloten BIZ lid wel?)

3.     Kan het college ervoor zorgdragen dat er een kosten- batenoverzicht komt per BIZ zodat een Bedrijfsinvesteringszone daadwerkelijk inzicht krijgt of de totale bijdragen ook daadwerkelijk zijn benut?

VVD Westland verzoekt het college om bovenstaande vragen zo spoedig mogelijk binnen de gestelde termijn te beantwoorden.

Namens de fractie van VVD Westland

Guus Bakker