Alternatieve woonvormen Westland

In april heeft VVD Westland een motie ingediend om burgerinitiatieven op het gebied van alternatieve woonvormen te ondersteunen en hierdoor meer gelegenheid te geven voor starters. Dit was een mooie samenwerking tussen een aantal (liberale) jongeren en mede-indieners LPF en GBW. De motie werd nagenoeg raadsbreed aangenomen.

Ook in Westland kampen we met enorme krapte op de woningmarkt. Met name jongeren hebben grote moeite om geschikte en betaalbare woonruimte te vinden. Westland zet zich daarvoor in met verschillende (nieuwbouw) projecten, alternatieve woonvormen kunnen daarop een aanvulling zijn.

Tot nu toe werkt de gemeente niet of nauwelijks aan mee aan dergelijke initiatieven. Jongeren melden dat als zij nu een concreet voorstel hebben voor een locatie voor bijvoorbeeld kluswoningen, tiny houses of een woonboot er altijd nee wordt gezegd omdat APV, staand beleid, omgevingsvisie, ambtelijke inzet, etc. dit alles in de weg staat.

Dankzij onze motie komen er nu twee concrete proeven, een voor een aantal ligplaatsen voor woonboten langs de Bladervaart in De Lier en een voor tiny houses aan de Mariƫndijk in Kwintsheul.

We houden in de gaten dat dit het komende jaar ook echt wordt gerealiseerd.