VVD verbaasd over gang van zaken afvalverwerking

Westland krijgt opnieuw te maken met een tegenvaller. Ditmaal van 6 miljoen op de afvalverwerking binnen de gemeente. VVD Westland fractievoorzitter Sander Zuyderwijk is niet te spreken over de gang van zaken: “De contractbeheersing bij de gemeente moet echt beter”.

Tijdens de raadsvergadering van gisterenavond viel de raad over de boodschap die wethouder Snijders had voor de Westlanders. Zuyderwijk: “Ik ben wel wat gewend met aanbestedingen, maar hier is blijkbaar een contract aangegaan zonder dat men nagedacht heeft wat de uiteindelijke implicaties konden zijn.”

Volgens Zuyderwijk is het logisch dat kosten stijgen. “Een brood was 5 jaar geleden ook goedkoper dan wat je vandaag bij de bakker betaalt. Maar een verrassing van 6 miljoen is echt buitensporig. De tarieven van Renewi zijn ook ineens met 10% gestegen. Daar maak je toch afspraken over?”

Zuyderwijk vervolgt: “Wat zegt dit over de andere contracten die door de gemeente worden aangegaan? De VVD wil daarom dat de overige contracten nog eens tegen het licht worden gehouden en grondig worden geanalyseerd om verrassingen in de toekomst te voorkomen. We worden momenteel flink om de oren geslagen met tegenvallers of verkeerde indicaties. Ook de begraafplaats in De Lier was verkeerd ingeschat en komt nu ook met een tegenvaller van dik een half miljoen. Alsof we in corona-tijd nog niet genoeg tegenvallers hadden.”