Vliegroute zo snel mogelijk vierbaans

De veilingroute moet zo snel mogelijk worden uitgebreid naar vier rijbanen. Dat was één van de kernpunten tijdens het betoog van lijsttrekker Pieter Varekamp tijdens de door VVD Westland georganiseerde verkeersborrel afgelopen maandag. “Tijdens de ochtend- en avondspits is het tegenwoordig vrijwel onmogelijk om het Westland in of uit te komen” aldus Pieter Varekamp. “Al die auto’s en vrachtwagens die in de file staan zijn een gigantische kostenpost voor het bedrijfsleven en een grote ergernis voor onze inwoners. Wil de Westlandse economie floreren, dan moet het wegennet daar op toegerust zijn.”

De VVD wil de volgende collegeperiode zeer voortvarend aan de slag gaan met het maken van nieuwe plannen om de doorstroming binnen en rondom Westland te verbeteren. Varekamp: “Als je je realiseert hoeveel tijd er tussen het bedenken en uitvoeren van het 3-in-1 project heeft gezeten, moeten we eigenlijk nu al aan de slag om oplossingen te bedenken voor de verkeersproblemen van 2025. Meer asfalt, maar vooral ook slimmere wegenaanleg zijn daarbij kernpunten.”


Hoofdgast tijdens de verkeersborrel was VVD Tweede Kamerlid Ton Elias, die verkeer in zijn portefeuille heeft. Elias betoogde dat ondanks de beperking van het budget bij de laatste akkoorden het kabinet toch nog steeds flink inzet op nieuwe wegen. Voor het Westland noemde hij het doortrekken van de A4, de Blankenburgtunnel, maar ook het doortrekken van de A12 en A15 als belangrijke punten. “Dergelijke wegen zorgen er voor dat producten uit het Westland ook zo snel en efficiënt mogelijk naar het achterland kunnen.” Daarnaast presenteerde Elias ook enkele nieuwe plannen: zo wil hij dat matrixborden op de snelweg ingezet worden om de huidige maximumsnelheid aan te geven, moet de door de overheid vergaarde verkeersinformatie als open source beschikbaar worden gesteld aan iedereen die daar slimme apps mee wil maken en wil hij experimenten met het keep-your-lane principe, waarbij auto’s op de snelweg zo veel mogelijk op dezelfde rijbaan blijven en rechts inhalen dus toegestaan wordt. “In landen waar dit is ingevoerd zie je dat het de verkeersdoorstroom flink kan bevorderen. In Nederland zou dat ook moeten kunnen.”