Naaldwijk wil meer parkeerplaatsen, beter OV en minder overlast

Afgelopen zaterdag hield VVD Westland een kladblokactie in Naaldwijk. Tijdens dit als sinds enkele jaren beproefde concept gaan fractieleden en kandidaten bewapend met pen en papier de straat op om te peilen wat er leeft onder de lokale bevolking. Dat de door VVD Westland geïnitieerde kladblokactie een goed instrument is om met de inwoners van Westland in gesprek te gaan bleek wel uit het feit dat Gemeente Belang Westland met de verkiezingen in zicht op dezelfde dag een gelijkaardige actie uitvoerde.

VVD Westland is verbaasd over het persbericht dat GBW naar aanleiding van haar bezoek aan Naaldwijk uitstuurde. GBW claimt in haar persbericht dat er “opvallend veel begrip voor het genomen besluit over het gemeentehuis was”. VVD Westland vermoedt dat de GBW’ers voornamelijk met zichzelf aan het praten waren, want één ding werd de liberalen afgelopen zaterdag wel duidelijk: de kwestie gemeentehuis was net als bij alle andere kladblokactie die VVD de afgelopen drie jaar heeft gehouden met grote afstand het meest gehoorde punt van kritiek. VVD Westland lijsttrekker Pieter Varekamp: “Ook in Naaldwijk hebben mensen totaal geen begrip voor de keuze van GBW, CDA en Progressief Westland om twee gemeentehuizen te bouwen met een peperdure financieringsconstructie. Slechts een enkeling steunt de plannen van het huidige college.”

De Naaldwijkers bleken gelukkig ook de nodige punten aan te dragen die niet met het gemeentehuis van doen hebben. Varekamp: “verschillende mensen meldden overlast van drugskoeriers, onder meer op de Verdilaan en bij het speeltuintje bij de Jumbo. Dit signaal nemen we serieus: wat de VVD betreft moet hier zo snel mogelijk hard op worden opgetreden met lik-op-stuk beleid.” Verder waren er opvallend veel klachten over te weinig parkeerplaatsen in het centrum van Naaldwijk. “Naaldwijk als winkelcentrum wordt zeer gewaardeerd, maar om die populariteit te behouden is dit zeker een punt van aandacht,” aldus Varekamp. Ook het OV werd meermaals aangehaald. Varekamp: “zowel de route naar Delft als die naar Rotterdam werd door verschillende mensen als te weinig efficiënt bestempeld.” Andere punten van zorg onder de inwoners van Naaldwijk waren onder meer de begaanbaarheid van de stoep op verschillende plaatsen, de verlichting van zebrapaden en het onderhoud van monumentale panden zoals het voormalig raadshuis.

Gelukkig blijkt het merendeel van de Westlanders ondanks de duidelijke kritiek op het gemeentebestuur erg positief. VVD lijsttrekker Varekamp: “wanneer je van jonge mensen hoort dat ze het Westland helemaal top vinden en hier nooit weg willen dan merk je dan je in een unieke gemeente woont. Het maakt mij en mijn collega’s alleen maar gemotiveerder om het Westland nóg mooier te maken.”