Eerst maar de nieuwe regering. Die heeft veel goed in de mars voor bedrijven en economisch gedreven gemeenten. Het kabinet Rutte geeft onomwonden aan dat de Greenport, en het Westland in het bijzonder, van groot belang is voor de Nederlandse economie en voedselvoorziening. Dat wisten wij natuurlijk al lang, maar de rijksoverheid zal dit nu ook in woord en daad gaan steunen. De samenvoeging van de ministeries van Landbouw en Economische Zaken is daar een voorproefje van. Ook de opmerking dat een goede infrastructuur de "bloedsomloop van de economie is" geeft aan dat het rijk de economie een warm hart toedraagt.
Het regeerakkoord staat uitgebreid stil bij de administratieve lastenverlichting. Minder aanlevering van cijfers aan het CBS, een "inspectievakantie" voor administratieve regels, het afschaffen van de verwijderingsbijdrage: allemaal punten die uitgaan van vertrouwen in ondernemers, en het beperken van betutteling.
Het collegewerkprogramma van het Westland bevat ook een paar zaken die de burger en het bedrijf moed geven. Er zal uitvoering worden gegeven aan de centrumplannen. In De Lier is de ontwikkelaar begonnen met de bouw van het complex achter de C1000. Daarmee wordt het grote gapende gat eindelijk opgevuld en het centrum weer wat steviger. Aan de andere kant wil het college het oude gemeentehuis van De Lier afstoten. Het is nog niet bekend of dat pand hergebruikt kan worden of dat er iets anders gebouwd gaat worden.
Het afstoten van het gemeentehuis in De Lier is een van de bezuinigingsmaatregelen, waarbij tegelijkertijd ook wordt bezuinigd op de loonkosten van ambtenaren en inhuurkrachten. Ten principale is het goed om een compacte organisatie te hebben, maar we moeten er wel voor waken dat het niet ten koste gaat van de kwaliteit. Als zo'n bezuiniging betekent dat ambtenaren alleen nog maar de regeltjes uitvoeren, geen mandaat hebben om probleemoplossend te werken, of alleen kunnen doorverwijzen naar externe instanties, dan lost een bezuiniging niets op. Een voorbeeld is de WABO, de omgevingsvergunning waarbij een aanvrager voor alle zaken één formulier bij één loket hoeft in te leveren. Het principe daarvan is prachtig, maar achter het loket zitten nog steeds dezelfde mensen die de aanvraag van de vergunning moeten toetsen.
De provincie heeft aangegeven dat grootschalige alternatieve locaties voor glastuinbouw niet meer aan de orde zijn. De provincie zet nu in op het toevoegen van kleinere stukken bij bestaand glastuinbouwgebied. In Lansingerland wordt er bijvoorbeeld gekeken naar 50 hectare extra glas op een locatie die eigenlijk bestemd was voor woningbouw. Nu de woningbouw de komende jaren veel rustiger ontwikkelt dan we vroeger dachten, blijft er ook in het Westland meer ruimte over voor glas. De overheidscommissie onder leiding van prof. Nijkamp speelt daar een rol in: de commissie was sterk onder de indruk van de Westlandse economische kracht, ondernemersgeest en vindingrijkheid. Het is mooi dat nu ook de rijksoverheid en de provincie het belang van glastuinbouw in het Westland volledig ondersteunen.
Terecht, want na de economische dip van afgelopen jaar is het vertrouwen weer terug. Een sterke glastuinbouwsector is goed voor alle bedrijvigheid en werkgelegenheid in het Westland. Het lijkt erop dat alles gelukkig weer de goede kant op gaat!