[Column] Blindganger

Met de komende jaarwisseling voor de deur heeft de gemeenteraad met genoegen geconstateerd dat er een scala aan maatregelen ter beschikking staat om overlast tegen te gaan. Preventie, cameratoezicht, zero tolerance beleid, voorlichting, meteen optreden bij bedreiging tegen hulpverleners, etc. Landelijk wordt het Vuurwerkbesluit aangepast, zodat er alleen tussen 31 december om 18 uur en 1 januari om 02.00 uur vuurwerk mag worden afgestoken.

De burgemeesters brengen via de VNG naar buiten dat zij niet strak zullen inzetten op handhaving. Het bijbehorende geld wordt vanuit het Rijk niet meegeleverd. Onze burgemeester wees er wel op dat er oudjaarsnacht 100% bezetting bij de politie zal zijn. Dat is prima, maar het ongemak zit ‘m vooral in de uren en dagen daaraan voorafgaand. Dan hebben de stoere jochies die zich aan wet- en regelgeving niet storen toch nog vrij spel. Dat is meer dan jammer.

Ook in de gemeenteraad heb je stoere types. Ze storen zich niet aan bestaande conventies en hebben een niet te stuiten scoringsdrang. Naar links en rechts slaan, onzin verkondigen, altijd gericht op publiciteit en ‘reuring’. Helaas niet gericht op oplossingen. Zand in de machine gooien levert geen constructieve bijdrage aan een beter Westland. Bovendien heeft men, of eigenlijk de enige woordvoerder, een uitermate selectief geheugen. Dat ze bij voorbeeld deel uitmaakten van het college dat de schuld van de gemeente heeft doen oplopen, zijn ze echt vergeten. En dat meer dan de helft van de fractie in een vorig politiek leven instemde met die maatregelen die de komende jaren geld kosten, wordt genegeerd. Een beetje dom ook, om met onze huidige koningin te spreken.

We hebben het dus over herrie maken, zonder doel en al helemaal niet gericht op een mooi effect, zoals siervuurwerk, waar iedereen van kan genieten en dat je blij het nieuwe jaar laat ingaan. Bij de jongeren is het de overlast van te vroeg afsteken van (zwaar) vuurwerk. In de Westlandse politiek kennen we  – om in de tijdsfeer te blijven - blindgangers, volgens Van Dale ‘niet ontploft projectiel’. In beide gevallen zinloos dus. Meer dan jammer.

Bij de VVD zitten we anders in elkaar. We noemen geen namen, we gooien niet met modder en steken geen blindgangers af. Wij zijn toch meer van het siervuurwerk!

Prettige jaarwisseling!

Elly van der Wilk, raadslid VVD Westland