Open brief uniformering BTW-tarief

De fractie van VVD Westland richt zich tot u met het volgende. Namens het kabinet heeft de staatssecretaris van Financiën in zijn hoofdlijnenbrief d.d. 19 juni jl. met kenmerk ‘32140 Herziening Belastingstelsel’ de voorzitter van de Tweede Kamer geïnformeerd over de voornemens t.a.v. een beter belastingstelsel. Deze herziening is gericht op enerzijds vereenvoudiging van het belastingstelsel en anderzijds het verlagen van de lasten op arbeid om de economische groei te bevorderen en meer mensen aan het werk te helpen. Veel van deze maatregelen zullen politiek en maatschappelijk op brede steun kunnen rekenen. Immers, werken zal beter lonen en het zal b.v. voor werkgevers aantrekkelijker worden om mensen met lage inkomen aan te nemen. Voorts bevat de brief van de staatssecretaris voorstellen onder de kop ‘Andere mogelijke maatregelen’ waarover de politieke discussie zeker nog gevoerd zal worden. Over één van die voorstellen gaat deze brief, namelijk over de uniformering van de btw met uitzondering van voedingsmiddelen. Het kabinet stelt dat lage inkomens geen relatief voordeel van ons btw-stelsel hebben en dat dit stelsel banen kost. Uitgangspunt is volgens de brief dat ‘voor uniformering de opbrengst volledig en gelijktijdig wordt teruggesluisd zodat mensen er per saldo niet op achteruitgaan en dat het leidt tot meer werkgelegenheid’. Dat uitgangspunt is lovenswaardig, maar wat de effecten zijn op diverse sectoren in de samenleving is nog niet duidelijk. Er bestaat angst dat door het brengen van bloemen en planten onder het hoge btw-tarief de concurrentiepositie van de sector onder druk komt en dat er mogelijk verlies van arbeidsplaatsen optreedt. Dat kan nu niet de bedoeling van de verbetervoorstellen van het kabinet zijn. Wij verwijzen in dit verband graag naar de contacten die met de Tweede Kamer zijn gelegd door de tuinbouwsector, onder meer door de Vereniging van Bloemenveilingen en naar de brief van de Vereniging van Bloemist-Winkeliers, gericht aan de fractievoorzitters in de Tweede Kamer. Overigens zal deze verhoging niet alleen nadelige gevolgen hebben voor de tuinbouwsector, ook b.v. in de recreatie- en strandsector verwacht men problemen. Westland is de grootste gemeente onder de Greenports en drijft maatschappelijk en economisch voor een belangrijk deel op de bloemen-en fruitteelt met alle toeleverings- en logistieke bedrijven die samen deze tuinbouwsector vormen. Ook voor de Nederlandse economie is een goed-draaiende tuinbouwsector van groot belang. Wij doen dan ook een dringend beroep op de fractie van de VVD in de Tweede Kamer het voorstel van het brengen van niet-voedingsmiddelen onder het hoge btw-tarief uiterst kritisch te bezien en de mogelijk negatieve gevolgen voor de tuinbouwsector zwaar te laten wegen. Tot nader overleg zijn wij altijd bereid.

Namens de fractie van VVD Westland, Elly van der Wilk plv. fractievoorzitter