Onbegrip over ontbreken fietsbrug Zwet

De gemeente Westland is samen met omringende gemeenten als Midden Delfland een verbond aangegaan om het natuur- en recreatiegebied Zwethzone mooier en toegankelijker te maken. Onderdeel daarvan is de komst van de in 2010 afgesproken fietsbrug over de Kromme Zweth. Alleen ontbreekt de fietsbrug anno 2017 nog steeds. Reden voor vragen aan het college van B&W door de VVD Westland.

De Zwethzone is een natuur- en recreatiegebied, liggend in de gemeenten Rijswijk, Westland, Midden Delfland en Den Haag. Het gebied is het afgelopen tien jaar ontwikkeld door extra groen- en waterpartijen te realiseren alsmede wandel- en fietspaden. Een gebied waar het goed toeven is.

Daarmee draagt het bij aan de regionale en lokale recreatieontwikkeling. Ook Westland wil zich blijkens het college werkprogramma ontwikkelen op recreatiegebied.

De betreffende gemeenten hebben een gezamenlijk plan opgesteld; de genoemde groen- en waterpartijen en wandel- en fietsroutes zijn grotendeels gerealiseerd.

Hoewel de fietsbrug over de Kromme Zweth (nabij Zwet 2, Kwintsheul) ruim een jaar geleden gerealiseerd is, is de aanleg van het aansluitende fietspad, naar de Groenveldsche Molen (richting provinciale weg N223) nog niet gerealiseerd. De aanleg van dit fietspad is een zaak van gemeente Midden-Delfland. De gemeenteraad van Midden Delfland heeft 28 september 2010 krediet beschikbaar gesteld. In mei 2011 kondigde gemeente Midden- Delfland aan samen te werken met het Hoogheemraadschap en meldde dat de uitvoeringsovereenkomst tot stand gekomen was.

Natuurlijk gaat gemeente Westland niet over zaken van Midden Delfland. Maar dit is een gezamenlijk project, waarbij wederzijdse verplichtingen aangegaan worden. Het is dan vreemd dat Midden Delfland medio 2017, zes jaar later, nog geen fietspad gerealiseerd heeft.