Fractie maakt zich zorgen over mogelijk verdwijnen van eigen politiebureau

Rondvraag commissie bestuur d.d. 11 mei 2017

Onze fractie bereiken berichten dat men zich bij de Westlandse politie zorgen maakt over de beschikbare financiële middelen. Mocht uit de onderhandelingen voor een nieuw kabinet blijken dat de politie niet meer geld beschikbaar krijgt, dan zou het politiebureau van Westland zelfs geen lang leven meer beschoren zijn.

Ons verbaast dit soort signalen, immers uit het verslag van Verkenner Schippers[1] blijkt uit haar gesprek met de heer Rutte (VVD) op 20 maart jl. dat (in ieder geval) de VVD als belangrijkste opgaven voor een komend kabinet een 5-tal punten vindt waaronder investeren in defensie en politie. Dat wijst er niet op dat er voor de politie geen geld bij komt.

Wij vragen ons af of de burgemeester bekend is met deze signalen en of deze vrees een kern van waarheid bevat.

Namens de fractie,

Elly van der Wilk-van Baren

24 april 2017

[1] Tweede Kamer Vergaderjaar 2016-2017

34 700                                            34 700 Kabinetsformatie 2017 Verslag standpunt van de heer M. Rutte (VVD) in het gesprek met Verkenner Schippers op maandag 20 maart 2017

De heer Rutte wenst een onderzoek door (in ieder geval) een informateur van VVD huize naar een kabinet dat berust op een coalitie met een meerderheid in Eerste en Tweede Kamer, bestaande uit in ieder geval VVD, CDA en D66. De VVD zal niet samen met de PVV deelnemen aan een coalitie. De VVD ziet als belangrijkste opgaven voor een komend kabinet:

1.      Lastenverlaging voor de middenklasse, in combinatie met een herziening van het belastingstelsel;

2.      Investeren in verpleeghuiszorg;

3.      Verbetering van de werking van de arbeidsmarkt, waaronder het aantrekkelijker maken van werkgeverschap;

4.      De energietransitie;

5.      Investeren in defensie en politie.