Art 42 vraag VVD Westland - Inzake herstructurering en keukentafelgesprekken

Ingevolge het bepaalde in artikel 42 ontvangt u vragen inzake “keukentafelgesprekken van de gemeente Westland betreffende verkoop van gronden aan de gemeente Westland”.

In deze collegeperiode is de raad druk doende om de glastuinbouw de ruimte te geven die de Westlandse glastuinbouw verdient.  Door goed beleid in de geest van het Westland kan de glastuinbouw zich ontwikkelen en innoveren.

Om deze ruimte te creëren is door de raad de werkgroep “Herstructurering Glastuinbouw” opgericht. Hierin bespreekt de werkgroep, op basis van de verschillende casussen, hoe wij als gemeente met de vele verschillende situaties willen omgaan. Deze situaties zijn in het verleden zo ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan een kavel van 1400m2 waarvan 450 m2 agrarisch is. Dan moet daar een goed en eensluidend beleid op komen om deze situaties van tegenstrijdig gebruik ongedaan te maken. Vandaar de werkgroep.

VVD Westland ontvangt berichten uit onze achterban dat er door de gemeente keukentafelgesprekken worden gevoerd met eigenaren van kavels met tegenstrijdig gebruik. Dat is op zich prima.

Wel bijzonder is dat er bij soort gesprekken blanco koopaktes, waarbij de gemeente als kopende partij wordt gekenmerkt, worden achtergelaten en dat er mondeling, door een gemeentelijk ambtenaar wordt aangegeven dat een prijs van € 40 per m2 wordt gehanteerd

De VVD is van mening dat dit soort documenten en genoemde prijzen niet passen bij het proces waarin we als raad zitten. De werkzaamheden van de werkgroep “Herstructurering Glastuinbouw” zijn immers nog niet afgerond en we verzoeken het college deze blanco koopaktes en prijzen niet meer af te geven. Dit soort activiteiten passen niet in deze fase, zijn te kort door de bocht en worden als dwingend ervaren.

Dit alles leidt tot de volgende vragen:

1. Wat zijn de achterliggende gedachten van het college om deze documenten met een mondelinge prijs  achter te laten, nog voor dat er met de raadswerkgroep een overeenstemming is bereikt over het te voeren beleid?
  2. Klopt het dat er een grondprijs van 40,- euro is genoemd en zo ja, waarop is deze prijs gebaseerd?
  3. Is het college het met de VVD eens dat koopaktes en het noemen van prijzen pas verspreid mogen worden als we met de raadswerkgroep tot een goede visie zijn gekomen voor de “Herstructurering Glastuinbouw”?

De VVD verzoekt het college om bovenstaande vragen zo spoedig mogelijk binnen de gestelde termijn te beantwoorden.

Namens de fractie VVD Westland

Sander Zuyderwijk