Art. 42 Vraag inzake oplossing Pius X School

Schriftelijke vragen in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde, gesteld op 3 maart 2017 door de fractie VVD Westland en de fractie Groen Links, inzake oplossing voor Pius X school te Wateringen

Sinds enige tijd is de Pius X school in Wateringen - in afwachting van de nieuwbouw - met drie kleutergroepen tijdelijk gehuisvest in “de Zonnehof” en met veertien groepen in “de Rozemarijn”, beide te Wateringen. Naast deze leerlingen zijn ook twee kinderopvanggroepen van Okidoki tijdelijk gehuisvest in “de Zonnehof”.

Het oude schoolgebouw is inmiddels gesloopt- nadat e.e.a. vertraging had opgelopen door onder meer asbestproblematiek - en binnenkort zal met de nieuwbouw begonnen worden. De planning is dat de nieuwbouw in januari 2018 gerealiseerd zal zijn.

Doordat het huurcontract voor wat betreft “de Zonnehof” afloopt per 1 juli 2017 en dan uiteraard de nieuwbouw van de Pius X school nog niet klaar is, dreigt een huisvestingsprobleem voor de drie kleutergroepen van de Pius X school en voor de twee kinderopvanggroepen van Okidoki te ontstaan. Het gaat hierbij in totaal om circa 125 kinderen.

De fractie van VVD Westland en de fractie van Groen Links vinden het van belang dat er tijdig een effectieve en vooral kindvriendelijke oplossing wordt gevonden zodat de continuïteit van het onderwijs voor deze kinderen gewaarborgd blijft.

Het gaat hier immers om zeer jonge kinderen in een kwetsbare leeftijd die zonder al te veel ingrijpende wijzigingen en/of verplaatsingen hun leerlijn moeten kunnen vervolgen.

Dit alles geeft aanleiding tot het stellen van de volgende vragen:

1. Is het college  bekend met de ontstane situatie voor wat betreft de huisvesting van de Pius X school in Wateringen?
  2. Wat kan het college doen om een effectieve en vooral kindvriendelijke oplossing hiervoor te vinden ?
  3. Hoe kan het college ervoor zorgen dat de continuïteit van het onderwijsleerproces gewaarborgd blijft, rekening houdend met de zeer jonge, kwetsbare kinderen, dus zonder al te veel ingrijpende wijzigingen en/of verplaatsingen?
  4. Binnen welke termijn verwacht het college met een mogelijke oplossing te komen?

VVD Westland  en Groen Links verzoeken het college om bovenstaande vragen zo spoedig mogelijk binnen de gestelde termijn te beantwoorden.

Namens de fractie van VVD Westland,
Geraldine van der Knaap