Art 42 vraag vvd westland inzake topsport en kinderen

Schriftelijke vragen in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde, gesteld op 25 januari 2017 door de fractie VVD Westland, inzake topsportbeleid voor kinderen.

Binnenkort worden weer de Westlandse sportprijzen uitgereikt aan onze veelal jonge toptalenten.

Gelukkig zijn er in Westland heel veel kinderen sportief bezig en is er veel aandacht voor onze jonge topsporters. Het is natuurlijk fantastisch dat er zoveel jonge kinderen aan topsport doen, niet alleen voor hen, maar ook voor het hele Westland.

Deze kinderen zouden daar in gefaciliteerd moeten worden door de gemeente.

In het Westland is echter nog geen topsportbeleid voor kinderen vastgesteld.

De fractie van VVD Westland is hierover benaderd door haar achterban.

Een kind dat aan topsport doet en meer dan 10 dagen vrij nodig heeft voor het beoefenen van zijn of haar sport, komt bij de leerplichtambtenaar terecht, die vervolgens naar het beleid van de betreffende (basis)school kijkt. In de praktijk komt het er op neer dat een kind op de ene (basis)school soms wèl vrijstelling krijgt voor trainingen, wedstrijden e.d. en op de andere school niet. Over het algemeen worden in gemeente Westland dergelijke verzoeken niet of nauwelijks toegestaan, in tegenstelling tot ons omringende gemeenten.

De fractie van VVD Westland is van mening dat het goed zou zijn om óók voor kinderen topsport beleid vast te stellen, en daarmee jonge talenten alle ruimte te geven.

Dit geeft aanleiding tot het stellen van de volgende vragen:

1. Is het college het met de fractie van VVD Westland eens dat jonge talenten alle ruimte moeten krijgen om topsport te beoefenen?
  2. Hoe denkt het college over topsportbeleid voor kinderen?
  3. Is het college het met de fractie van VVD Westland eens dat in topsportbeleid voor kinderen geregeld moet worden dat een kind dat aan topsport doet daar - indien nodig - meer dan 10 dagen vrij voor kan krijgen?
  4. Op welke termijn zou dit beleid, gelijk aan ons omringende gemeenten, vastgesteld kunnen worden?

VVD Westland verzoekt het college om bovenstaande vragen zo spoedig mogelijk binnen de gestelde termijn te beantwoorden.

Namens de fractie van VVD Westland,

Geraldine van der Knaap