Een hele geruststelling

In de Westlandse politiek gebeuren rare dingen. Een griffier die jarenlang als een zonnekoning zijn gang ging is door dapper personeel en na grootschalig rechercheonderzoek ontmaskerd. De raad heeft de man strafontslag gegeven en vordert tienduizenden euro’s gemeenschapsgeld terug. De raad kan op zoek naar een integere griffier die er is voor de raad, niet voor zichzelf.

In dit rechercheonderzoek is het mailverkeer van de griffier met ALLE raadsleden en steunraadsleden sinds 2012 onderzocht. Daaruit blijkt zonneklaar dat er twee raadsleden zijn die jarenlang de meeste stiekeme mailtjes kregen. Alle raadsleden kregen via BCC gewoon zakelijke mails, maar die twee kregen ook mails toegestuurd waar ze niets mee te maken hadden. Vertrouwelijke informatie, over griffiepersoneel, over de rechtspositie van een wethouder, geheime stukken, de herbenoeming van de burgemeester, enz. Dan zeggen de heren, ‘we deden er niets mee’. Is dat van belang? Het gaat er toch om dat je zorgt dat je dit soort mails niet ontvangt? Onmiddellijk bij de verzender aan de bel trekken en zeggen ‘stop hiermee!’.

Nee, het werd in dank aanvaard, er werd door de fractievoorzitter zelfs mee gepronkt. Hij versprak zich ook wel eens. Dat heb je kennelijk met achterkamers, je vergist je. De ander kreeg ook informatie over een voor hem en een oud-fractiegenoot belangrijk onderwerp, de anti-windenergielobby. Oprechte excuses bleven uit.

Wat wil ik nu vlak voor 2017, als raadslid belast met tijdrovende functies van

voorzitter van presidium en werkgeverscommissie, aan u kwijt? Er wordt hard gewerkt in de politiek, maar door deze onverkwikkelijke toestanden harder dan gebruikelijk is.

Ik wil u bemoedigend zeggen: alles in de Westlandse politiek gaat gewoon door. Natuurlijk worden er besluiten genomen in het belang van de Westlandse burger. Deze verzekering, dat alles doorloopt, moet voor u toch een geruststelling zijn?

VVD Westland wenst u een zinvol en rustig 2017!