Schriftelijke vragen in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde, gesteld op 26 september 2016 door de fractie VVD Westland, inzake ruimte voor agrologistieke bedrijven.

Schriftelijke vragen in het kader van artikel 42 van het Reglementvan Orde, gesteld op 26 september 2016 door de fractie VVD Westland, inzake ruimtevoor agrologistieke bedrijven.

De agrologistiek is een grote en sterke economische motor van onze gemeente; deze is inmiddels groter dan sec de productietuinbouw. Dankzij een aantrekkende economie en ontwikkelingen van bedrijven in de agrologistiek (zoals handelshuizen, verpakkingsbedrijven en transportondernemingen van versproducten) is het zaak ook in de toekomstvoldoende ruimte beschikbaar te hebben en te houden om deze bedrijven te huisvesten.

Uit de markt ontvangt de fractievan VVD Westland duidelijke signalen dat bedrijven groeien en behoefte hebben aan meer ruimte. Daarnaast vestigen steeds meer bedrijven van buiten de regio, ook en met name internationale bedrijven, zich in het Westland. Er is op bepaalde locaties in Westland zoals bijvoorbeeld het ABC terrein en Honderdland op korte termijnbehoefte aan realisatie van extra bedrijventerreinen.De ontwikkeling van uitbreiding van bestaande bedrijfsterreinen en nieuwe bedrijfsterreinen gaat jaren duren.Bestemmingsplan wijzigingen en het bouwrijp maken van grond kosten veel tijd.

VVD Westland stelt dat het over 10, 20 en 30 jaar ook goed ondernemen moet zijn in Westland.Gezien boven genoemde ontwikkelingen geeft dat aanleiding tot het stellen van de volgende vragen:

1. Deelt het college de stelling data grologistieke bedrijven belangrijk zijn voor de Westlandse economie en daarmee voor de Westlandse samenleving? Zo ja, hoe geeft het college hier invulling aan?
  2. Heeft het college een visie op de agrologistieke sector – voor de korte én lange termijn - en welke concrete invulling geeft het college daaraan?
  3. In hoeverre is het college bereid, samen met het agrologistieke bedrijfsleven, nu actie te ondernemen om de komende jaren voldoende ruimte te reserveren en te realiseren, zodat uitbreiding van bestaande bedrijventerreinen in het Westland een feit wordt en daarmee voorkomen wordt dat bedrijven (en daarmee werkgelegenheid) Westland zullen verlaten?

VVD Westland verzoekt het college om bovenstaande vragen zo spoedig mogelijk binnen de gestelde termijn te beantwoorden.

Namens de fractie van VVDWestland,

Pieter Varekamp