Beraadslaging College Werkprogram 2016

Geachte voorzitter,

Wat VVD Westland betreft is het over tien, twintig en dertig jaar ook goed wonen, ondernemen en recreëren in Westland! Daartoe moeten we nu maatregelen nemen.

De VVD legt daarbij de nadruk op Sterke economie, Aantrekkelijk Westland, Sociale domein,  Goed Bestuur en Financiën.

Een deel van deze zaken is inmiddels ingelost. Ik noem u:

• Een beter Westlands aanbestedingsbeleid voor de Westlandse ondernemer (Nota Welbesteed)
  • Betere bereikbaarheid: Oplevering van het Westerlee en Maasdijkplein;
  • Investeringsklimaat: Een aantal nieuwe, buitenlandse bedrijven hebben zich in Westland gevestigd;
  • Minder procedures, sneller bouwen. Proceduretijd verkort voor ruimtelijk ontwikkelingen met maar liefst 12 weken;
  • Betere beheerplannen voor het openbaar gebied. Deze plannen komen binnenkort in uitvoering;
  • Veiligheid rondom scholen, zoals bij de Zeester in Monster en de PWA in ‘s-Gravenzande). Kinderen moeten veilig naar school kunnen, lopend of fietsend;
  • Zorg domein, in het overgangsjaar is niemand buiten de boot gevallen; de zorg is hier goed. Nu is de gemeente bezig de juiste zorg te bieden op lokaal gevraagde zorg. Waarbij er zorg voor eenieder is, die zorg nodig heeft.
  • Er is invulling gegeven aan daadkrachtig bestuur. Een gedegen financieel beleid. Een belangrijk resultaat is afname van de schuldpositie en een positief resultaat over het jaar 2015.

VVD Westland is blij met de uitvoering van het College Werkprogramma. Tegelijk willen we scherp zijn: nog beter waar het beter kan. Dat is geen luxe optie, dat is nodig!

Sterke economie

Om te zorgen dat producten hun weg naar de markt goed vinden, zijn goede bereikbaarheid, goede voorzieningen en een duidelijke en betrouwbare overheid belangrijk.

Aan de bereikbaarheid wordt gewerkt. Zo liggen er plannen om de Veilingroute en een deel van de  Burgemeester Elsenweg te verdubbelen. Voor de agrologistieke spilfunctie van het Westland van cruciaal belang.

Een andere noodzakelijke voorziening is de verwarming van kassen. Kassen worden nu voornamelijk verwarmd door ketels en WKK’s, die gebruik maken van fossiele brandstoffen. Hier ligt de uitdaging te verduurzamen. Daartoe zal een warmtenet nodig zijn. Een warmtenet dat gevoed wordt door een energiemix: geothermie en restwarmte.

Geothermie is duurzaam, maar is duur en in exploitatie en in operationele zin niet altijd succesvol.  Havenwarmte is complementair. Ten aanzien van het warmtenet, daar ligt een taak voor de overheid.

Het open armen beleid ontwikkelt zich en werpt haar eerste vruchten af.  Buitenlandse bedrijven vestigen zich in Westland. Inverafrut, Beijing IEDA Protected Horticulture Co en Future props zijn buitenlandse bedrijven die zich in Westland gevestigd hebben. Dàt levert nieuwe kruisbestuivingen, nieuwe product marktcombinaties. Goed voor Westland.

In aansluiting daarop is de kenniseconomie belangrijk. We zien de verdere realisatie van de Horticampus graag tegemoet. En zoals eerder gezegd, zien willen we een samenwerking met het wetenschappelijk onderwijs.

Ten aanzien van recreatie zijn we benieuwd naar de ontwikkelingen van de strandhuisjes.

VVD Westland is voorstander van beperkte vakantiewoning mogelijkheden op het strand. Daartoe zal de strandvisie, waar op dit moment aan gewerkt wordt, heldere kaders moeten bevatten.

Aantrekkelijk Westland, Ruimte

De dorpspleinen moeten flink onderhanden worden genomen, evenals de straten erom heen. Een bedroevende aanblik. Er wordt goed gewerkt aan een nieuw Wilhelminaplein en Marktplein, maar laten we ook de pleinen van andere kernen niet vergeten.

Sociale kracht

Inzake het social domein is het afgelopen jaar hard gewerkt in de werkgroep en door de commissie aan het Sociaal Beleidskader. Voor de VVD zijn belangrijke punten dat er nu extra geïnvesteerd gaat worden in de kwaliteit van het onderwijs. Beter onderwijs resulteert in hoger opgeleide jongeren, die een beter perspectief op de arbeidsmarkt hebben. De Westlandse bedrijven springen om kwalitatief hoog opgeleide jongeren. Goed onderwijs is goed voor de Westlandse economie en goed voor Westland.

Ook zijn we blij met de extra aandacht voor laaggeletterdheid: in Westland is 1 op de 10 mensen laaggeletterd. Het is belangrijk dat alle inwoners zich kunnen ontwikkelen.

Een voorrangs doelgroep zijn autochtone laaggeletterden. Immers 65% van de laaggeletterden is autochtoon. De aanpak van laaggeletterdheid leidt ertoe dat het perspectief op betaald werk of vrijwilligerswerk vergroot.

Het preventie- en handhavingsbeleid alcohol en drugs opnemen in het sociaal beleidskader lijkt mooi, maar een daadwerkelijke invulling ontbreekt. Hier zal meer aandacht aan moeten worden besteed, in de zin van voorlichting aan de basisschoolleerlingen en hun ouders.

Wij worden graag geïnformeerd over het meerjarenbeleidsplan 2017-2020 van het cultuurweb en vragen ons af waarom dat niet eerder is gebeurd.

Goed bestuur

Voor alle aspecten van veiligheid kan de aandacht niet genoeg zijn. Echt liberaal is de eigen inzet van de inwoners, die zich voor hun eigen veiligheid en de veiligheid van hun buren, inzetten als burgerwacht. Dankzij een motie van de VVD zijn de actieve what-’s app groepen, zichtbaar gemaakt. Deze borden maken bij de ingang van de wijk duidelijk dat bewoners met een what-’s app groep, de buurt in de gaten houden. Er is bewezen dit voor inbrekers en andere ongenode gasten een afschrikwekkende werking heeft.

Als uiterste middel heeft cameratoezicht in de Wateringse winkelstraat eveneens een afschrikwekkende werking. En dan nog, we zullen alert moeten blijven.

Dat geldt ook voor informatiebeveiliging. Zoals bekend blinken gemeenten, dan wel de overheid in het algemeen, niet uit in strakke beveiligingsprotocollen. Hoe staat het daar mee? En op welke wijze worden wij als raad over de voortgang geïnformeerd?

Verkeersveiligheid heeft ook onze voortdurende aandacht. Met name bij scholen.

De aantrekkelijkheid van de dorpskernen heeft onze aandacht. Het gaat ons om het onderhoud en aantrekkelijk blijven van centrale pleinen. Bij de begroting zullen we daarover een motie indienen. En we zullen een motie indienen over groenonderhoud en verlichting. Ook dat is veiligheid. We hechten aan een veilig gevoel, in je eigen omgeving.

Met betrekking tot bedrijfsvoering, aandacht voor het gemeentepersoneel. In de nieuwe cao voor gemeentepersoneel is de mogelijkheid gecreëerd om oudere ambtenaren minder te laten werken waardoor jongeren een kans krijgen zich op het vertrek van die oudere ambtenaren voor te bereiden. Het zogenaamde generatiepact. Dit is bij heel wat gemeenten al ingevoerd, zelfs bij de Omgevingsdienst Haaglanden,maar zo te zien niet in Westland. Wij vinden dat, geredeneerd vanuit organisatiebelang en een gevarieerde opbouw van het personeelsbestand, een gemiste kans.

Hoe staat het met dat project en welke kansen biedt dat voor de organisatie en de doelgroep?

Financiën

De VVD vindt de gemeentelijke financiën zeer belangrijk. Het gaat immers om geld opgebracht dóór de Westlander  --   en uitgaven, in het algemeen belang, vóór de westlander.

Het betreft ondermeer wegen, veiligheid en gezondheidszorg. Essentiële zaken in eenieders leven.

De jaarrekening laat een positief resultaat zien. Deels door uitgestelde kosten, deels door minder uitgaven en deels door hogere inkomsten. Wat de VVD fractie betreft wordt het positieve resultaat gebruikt om:

• De schuld van deze gemeente te laten dalen. Het overschot gaat de algemene reserve in.
  • Elke burger minder belasting te laten betalen. We stellen vast dat enerzijds de OZB de afgelopen 10 jaar gestegen is. Hier is een trendbreuk. Met ingang van 2017 zal de OZB niet stijgen. Sterker nog, we zetten ons in om de OZB te laten dalen.

Evenals in voorgaande jaren is de VVD-fractie blij met de structureel evenwichtige en sluitende meerjarenbegroting. Met voor 2015 een positief resultaat, een afnemende schuld en hogere reserves. College compliment en houdt deze lijn vast.

Als laatste, de gemeenteschuld. Deze neemt af, daar zijn we blij mee. Tegelijk blijft de schuld aanzienlijk. Laten we niet in de verleiding komen het positief resultaat aan ‘andere dingen’ uit te geven. Laten we gedoseerd de schuld aflossen en de Westlander minder belasting laten betalen.

Voorzitter, ik kom tot een afronding.

Als eerste een kleine opmerking. De term mid-term-review. Gebruikt u de volgende keer een Nederlands woord: Voortgangsrapportage.

Over het algemeen kunnen we vaststellen dat het collegeprogramma goed ten uitvoer gebracht wordt en overwegend positieve resultaten leidt. Dat leid ik af uit:

• Goede financiële ontwikkelingen. Een positief resultaat over 2015, afnemende schulden. Een gedegen financieel beleid. Laten we dit voortzetten;
  • Een goed vestigingsklimaat en open armen beleid. Buitenlandse bedrijven vestigen zich in Westland. Dat biedt aan bestaande ondernemers nieuwe kansen;
  • Ontwikkelingen in het sociaal domein, goede zorg voor eenieder die het nodig heeft, bestuurlijk vinger aan de pols door kengetallen.

De VVD vraagt aandacht voor de verzorging en uitstraling van onze buitenruimte, veiligheid en reductie van de gemeenteschuld.

De VVD complimenteert het college dan ook met de huidige voortgangspresentatie. Evenzo complimenten en dank aan de ambtenaren voor de grote inzet.

Een mooi resultaat voor een eerste jaar en een goed begin van het inlossen van onze verkiezingsbeloften. Daar doen we het voor!