Waar maakte VVD Westland in 2015 het verschil?

Binnen een coalitie werk je samen aan de gemaakte afspraken. De inbreng van de VVD in dit college is onder meer merkbaar aan het volgende: er is een begin gemaakt met welstandsvrij bouwen; een sluitende meerjarenbegroting; de schuldpositie is minder gestegen dan was voorzien; de lokale aanbesteding is verbeterd én er is sprake van een trendbreuk: de OZB met voorrang in 2017 verlaagd.

Schuld
De schuld van de gemeente is ontstaan in de voorgaande jaren. Aangegane verplichtingen en nieuwe investeringen die de raad accordeerde maakt de schuld hoger, maar wel ter verbetering van de leefomgeving en het welbevinden van onze inwoners! Er is zeker meer dan de hele raadsperiode nodig voor een substantiële vermindering van de schuld. Gelukkig draait een VVD-wethouder aan de financiële knoppen! De schuldpositie van de gemeente is niet verder gestegen. Door verstandig financieel beleid is er een overschot te zien van
€ 1,25 miljoen.

OZB is emotie!
Eerst wat cijfers. De ontwikkeling in 2015 was niet anders dan in voorgaande jaren. Dat geldt ook voor 2016. De woonlasten worden met 1,16 % prijsstijging gecorrigeerd. Dat is lager dan het infl atiepercentage van 1,2%. Per meerpersoonshuishouden betekent dit grofweg € 7,50 aan OZB en € 1,05 aan overige lasten. Toch blijft de VVD zich onvermoeibaar inzetten voor verlaging van de OZB. De fi nanciële situatie voor 2016 is nog te wankel, maar VVD Westland heeft er met een meerderheid van de raad voor gezorgd dat – bij gelijkblijvende omstandigheden - in 2017 de OZB niet meer wordt verhoogd, waardoor de totale woonlasten omlaag gaan.

Veiligheid
Er is sprake van toegenomen veiligheid. Wateringen was een uitzondering. Extra cameratoezicht om de inbraken in het winkelgebied van Wateringen tegen te gaan bleek niet mogelijk. Zelf bijdragen aan het gevoel van veiligheid in je eigen woonomgeving is prima, denk aan de buurtpreventen. Dankzij de VVD kunnen buurt-WhatsApp-groepen speciale borden laten plaatsen. Die borden schrikken potentiele inbrekers af, is uit onderzoek gebleken. De verkeersveiligheid verbeterden we met kleine maar doeltreffende ingrepen: actieve steun aan de ‘Victor Veilig actie’ en waarschuwingslichten bij de Zeester in Monster. We vroegen het college kritisch te kijken naar de verkeerssituatie bij de PWA-school
in ’s-Gravenzande.

Zorg op maat voor iedere Westlander
Dankzij de VVD komt er weer opvang en begeleiding van baby’s en peuters met ontwikkelingsproblemen in Westland! Al eerder heeft VVD Westland met andere VVD-fracties in de regio ingezet op het goed verzorgen van de jeugdhulp en wordt de regionale inkoop van jeugdzorg op de best mogelijke manier geregeld. Zo kan de gemeente sturen op de kwaliteit van de jeugdzorg waarbij alles moet draaien om het kind.

A.s. maandag, 25 januari vanaf 19.30 uur bent u van harte welkom bij de VVD-nieuwjaarsbijeenkomst in restaurant BIJ5, Wilhelminaplein Naaldwijk. Gast/spreker is Tweede Kamerlid Fred Teeven. Ook zien wij u graag terug bij onze kladblokacties waar we met regelmaat in alle dorpen in gesprek met u gaan.

De fractie van VVD Westland wenst u een voorspoedig 2016!