VVD Westland is consequent en consistent. Bij de behandeling van de Voorjaarsnota hebben wij gesteld dat de eenmalige extra gelden van Westland Energie Services (WES) niet aan onderwerpen mogen besteed waarvoor de reguliere begroting bestemd is. Voorgenomen bezuinigingen worden teruggedraaid, terwijl over een paar jaar het geld van WES op is. Het college reserveerde grote bedragen in de Voorjaarsnota zonder de bedragen te onderbouwen. Het college kondigde aan in de begroting met de invulling te komen. De fractie van de VVD is hierin teleurgesteld en kan niet anders concluderen dan dat de begroting 2008 - 2011 van de gemeente Westland niet deugt. De lasten voor de burger gaan meer omhoog dan nodig is en de opbrengst van de verkoop van WES wordt onvoldoende besteed aan versterking van de economische structuur. De belangrijkste voorwaarde voor het in standhouden van onze Westlandse kernwaarden is een sterke economie. Het grootste maatschappelijk nut wordt dan ook bewerkstelligd wanneer de WES-gelden worden besteed aan het versterken van de Greenport.
Onze fractie heeft tijdens de behandeling van de voorjaarsnota gepleit voor lastenverlichting voor de burger, vergroting van de economische soliditeit en versterking van de economische structuur. Zaken die stuk voor stuk alle inwoners en bedrijven van Westland ten goede komen. Bovendien wil de VVD fractie dat wanneer geld wordt gereserveerd voor een bepaald doel, hier ook concreet een financieel plan aan ten grondslag ligt.
Dit college kiest anders. Zij stelt voor een aanzienlijk bedrag opzij te zetten voor een nieuw stadhuis en voor lasten die uit de reguliere begroting betaald moeten worden. Deze bestedingen zijn veelal nog niet concreet ingevuld. Er wordt slechts een reservering gemaakt maar niet aangegeven waar het geld werkelijk naar toe gaat en welk financieel plaatje hier tegenover staat. Dat is niet wat de VVD voorstaat. Nu ineens een pot geld beschikbaar is, worden bezuinigingen teruggedraaid. Dit lijkt sympathiek, maar is vooral te kenschetsen als zwalkend beleid. Het gevolg van dit alles is, dat de opbrengst van WES te weinig duurzaam maatschappelijk rendement oplevert en dat voor binnen de gemeentebegroting te maken keuzes wordt weggelopen. De Westlandse samenleving zal voor dit gedrag op termijn een dure rekening gepresenteerd krijgen.
Zoals gezegd de VVD kiest niet voor die benadering. Omdat het voor een lokale politieke partij ondoenlijk is een tegenbegroting in te dienen, zullen we ons beperken tot de grote lijnen, waarbij wij aangeven hoe wij met de invulling van het bedrag van WES zouden zijn omgegaan. Bij de VVD wordt €38 miljoen gereserveerd voor economische structuurversterking. Hiervan is €13 miljoen bestemd voor de centrumplannen. Na aftrek van het bedrag voor versterking van de financiële soliditeit van €20,3 miljoen blijft er nog €43,4 miljoen over. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de eerder gevormde bestemmingsreserve.
Op deze basis komt jaarlijks ongeveer € 3 miljoen extra vrij ten behoeve van de begroting. Immers de rente van de niet bestede bedragen en de vrijgevallen kapitaallasten van de extra afschrijving kunnen aan de begroting worden toegevoegd. Deze financiële ruimte is beschikbaar voor lastenverlichting en extra activiteiten.
Lastenverlichting.
De VVD vindt dat de Westlandse burgers moeten profiteren van de meevaller van WES. Wij komen daarom met twee voorstellen gericht op lastenverlichting. De OZB verhoging wordt beperkt tot 1%. En ook kan de hondenbelasting worden afgeschaft. Dit is een relatief "dure" belasting, met hoge perceptiekosten. Met deze voorstellen is een bedrag van ca € 500.000 gemoeid. Wij overwegen op dit punt in tweede termijn een motie in te dienen. Daarnaast zit onze fractie niet te wachten op precariobelasting.
Meer geld voor versterking van economische structuur
Wij willen meer geld beschikbaar stellen voor versterking van de economische structuur. Wij stellen voor om voor dit doel € 12,5 miljoen extra beschikbaar te stellen.
Tot zover de insteek zoals de VVD die voor ogen heeft. Dit is echter op dit moment niet de realiteit daarom moeten wij ook ons licht laten schijnen op de begroting die door dit college is gepresenteerd. Wij zullen dit overigens wel doen vanuit de principes zoals eerder beschreven. Eerst benoem ik een aantal onderwerpen waarin de VVD zich vanuit de kerntaken van de gemeente kan vinden en ik besluit met een aantal vraagpunten.
Bevoegdheid raad
Het college geeft aan op een meer duale manier met de Raad te willen omgaan. Eenzijdig worden nu voorstellen gedaan over hoe om te gaan met de post onvoorzien, bestemmingsreserves en investeringen. De voorstellen lijken ten koste te gaan van de positie van de raad. De VVD fractie vindt de manier waarop het college nu een voorstel naar de Raad doet niet de juiste. Wij willen samen met het college in gesprek hoe wij in de toekomst met elkaar omgaan. Dat het duale bestel hieraan ten grondslag ligt is uitgangspunt. Maar dan liggen er ook nog schone taken voor het college ten aanzien van de informatievoorziening naar de Raad. Wij willen graag deze discussie voeren en niet nu in de begroting aftikken. Om die reden zijn we tegen dit voorstel en zullen zonodig hierover later een motie indienen.
Communicatie
De VVD is blij met de invulling van de Greenportvisie. Op het gebied van communicatie kan nog een hele slag worden gemaakt. Het veelgehoorde negatieve imago is niet nodig, als er een goede gerichte campagne wordt gestart om heel breed het Westland te positioneren. Overigens zowel nationaal als internationaal. Vooral in Brussel moet de positie van Westland beter bekend zijn. Overleg met marktpartijen is nodig als het gaat om de ambitie van de missie op het terrein van economische structuur. Samenwerking met belangenorganisaties en bedrijfsleven zal een groter rendement hebben. Echter ook op andere gebieden kunnen we ons als Westland profileren. We hebben zowel op cultureel als sportief gebied voldoende mensen die de naam van Westland uitdragen. Hier moet meer gebruik van worden gemaakt.
VVV
Hoewel eerder geen issue meer, komt het college nu weer met het standpunt dat het toerisme het Westland versterkt. Daarom wordt de eerder geplande bezuiniging op de VVV vrijwel teruggedraaid. Op zich kunnen wij ons vinden in deze situatie. Echter wij plaatsen hierbij wel de kanttekening dat er ook vanuit de VVV een inspanningsverplichting is. Nog steeds is niet duidelijk wat de toeristische branche zelf heeft gedaan om het exploitatietekort te dekken. Het college had hier voorwaarden moeten stellen. Als de markt het belang van een dergelijke onderneming onderschrijft horen daar ook de financiële consequenties bij. Een gemiste kans.
Sociaal maatschappelijke visie
Wij delen de mening van het college een goede balans te vinden om Westland als 100.000 gemeente met haar economische structuur uit te dragen, maar tegelijk niet uit het oog te verliezen dat we bestaan uit een vereniging van dorpen. Dit karakter mag in het dagelijks leven niet verdwijnen. De manier waarop u dit gaat invullen is voor ons nog niet duidelijk. Allereerst onderschrijven wij het belang van een snelle realisatie van sociaal- maatschappelijke visie. Met de vele rapporten waarover wij reeds beschikken moet dit snel zijn gerealiseerd. Tot zover zijn we het eens. Dan weer de gretigheid van dit college om te spenderen. Want er wordt nu €5 miljoen gereserveerd voor het uitvoeren van een sociaal- maatschappelijke visie en voor centra voor jeugd en gezin.
Gezien de landelijke verplichting om tot een centrum over te gaan, zal hier ook vanuit het gemeentefonds geld voor beschikbaar komen. Hoeveel is nu nog onbekend. Dan moet de visie gemaakt worden, wat daar in komt te staan weten we nog niet, Waar is dan het bedrag van €5 miljoen op gebaseerd? Een totale slag in de lucht waar wij niet aan meewerken. Wij zijn akkoord met het maken van de visie en zullen dan oordelen hoeveel geld met de uitvoering gemoeid is. Dat is de juiste volgorde.
Centrumplannen
Een ander punt waar wij het college kunnen ondersteunen zijn de centrumplannen. In de voorjaarsnota konden wij nog niet goed zien waar de benodigde €13 miljoen aan werd uitgegeven, inmiddels is hier meer duidelijkheid over. Wij vinden het onvoorstelbaar belangrijk dat de verschillende kernen in Westland weer kunnen bloeien en ieder op zijn eigen manier levendiger worden. Mooie centra zijn het visitekaartje van de Westlandse kernen, wij zullen dit voorstel daarom van harte ondersteunen.
WMO
Over de invoering van de WMO is al het nodige door onze fractie ingebracht. Wij maken ons zorgen over de zorgverlening. Er bereiken ons teveel klachten over onvoldoende zorg en niet voldoende gekwalificeerde medewerkers. Het betreft hier een kwetsbare groep mensen die niet durven te klagen, bang de zorg die ze hebben te verliezen. Hoewel de wethouder aangeeft dat dit niet de schuld is van de gemeente, zijn wij van mening dat voor haar wel degelijk een rol is weggelegd. Immers zij is wel verantwoordelijk voor goede zorg voor onze Westlandse inwoners. Eerder gemaakte afspraken moeten goede zorgkwaliteit borgen. Is dit niet het geval dan moet de wethouder ingrijpen.
De VVD kan in de begroting het woord STIP loketten niet terugvinden. Jammer want ook daar maken wij ons zorgen over. Tot op heden zijn er nog maar twee open. Hoe staat het met de andere loketten. Wordt de visie naar aanleiding van een evaluatie wellicht bijgesteld. Wanneer gaan de overige loketten open. Hoe is de samenwerking met de SWW en woningcorporaties? Wij vragen het college ons meer concrete informatie.
U spreekt in de begroting over de toenemende vergrijzing. Uit uw woorden maken wij op dat dit op dit moment landelijk gezien om een kleinere groep Westlanders gaat maar dat dit aantal de komende jaren schrikbarend zal toenemen, zelfs boven het landelijk gemiddelde. Welke maatregelen treft het college om gevolgen van de vergrijzing financieel te kunnen opvangen, maar ook welke oplossingen heeft het college voor ogen om de negatieve gevolgen van de vergrijzing in Westland te kunnen opvangen.
Tot slot op dit onderwerp nog de vraag aan het college of zij onze mening deelt dat nu de rijksoverheid gaat werken met een nieuw objectief verdeelmodel het in de lijn der verwachting ligt dat, gezien de welvaart in Westland, de rijksbijdrage zal verminderen. Nu al wordt begroot op €300.000 minder, de VVD vreest verdere negatieve ontwikkelingen op dit gebied.
Onderwijs.
Kan het college aangeven hoe de situatie is met de voorschoolse en naschoolse opvang. Zijn er voldoende locaties? Voldoen alle scholen aan hun verplichting?
De bezuiniging op de onderwijsbegeleidingsdienst kan de VVD ondersteunen. Met de €100.000 die naar de VVE gaat zal op termijn ook naar ons idee groot resultaat geboekt worden. Wij vinden wel dat komend schooljaar als proefjaar moet dienen om te kijken of de subsidieverlaging haalbaar is.
Van het voornemen te komen tot een HBO dependance in Westland is al een poosje niets vernomen. Kan het college ons aangeven hoe de stand van zaken is hieromtrent?
Bibliotheek
De bezuiniging voor de bibliotheek is van de baan. Er wordt een groot gedeelte van het eerder bezuinigde bedrag weer toegekend. Wij vragen ons echter af of hiervoor ook voorwaarden zijn gesteld van de kant van het college. Wij denken bijvoorbeeld aan de voorwaarde om ook een actuele collectie boeken te hebben. Graag een reactie hierop.
Zwembaden
De VVD is het volstrekt oneens met de interpretatie van het college over de besluitvorming over de toekomst van de zwembaden. Wij hebben afgesproken dat in 2008 het personeel van de Boetzelaer overgaat naar de stichting. Dat is niet een intentie maar een besluit. Verder hebben we besloten dat alle zwembaden worden ondergebracht bij één stichting. Deze stichting maakt samen met de gemeente een visie op de zwembaden. Wij hebben niet besloten dat in 2016 zwembaden worden samengevoegd en een nieuw bad komt. Dat komt pas bij de toekomstvisie die nog moet worden gemaakt. Indien nodig zullen wij in tweede termijn komen met een motie waarin bovenstaande wordt bevestigd.
Wat de Waterman betreft, wij moeten nog besluiten wat gebeurt met het voorstel van Aquarius. Onze fractie is positief over dit plan. De projectontwikkelaar heeft aangegeven zolang niet wordt begonnen met de uitvoering van het plan, hij de exploitatiekosten zou dragen. Nu wordt gemakshalve €2,5 miljoen uit de WES gelden gereserveerd om het zwembad open te houden. Dit voorstel steunt de VVD niet. Wij vragen ook het college wat zij doet met eventuele grote onkosten die zich voor kunnen doen. Worden die ook nog gedaan. Graag een reactie hierop.
De Naald
Zijn er al gesprekken geweest met de partner die wij hebben ingebracht bij de voorjaarsnota. Kunt u ons hierover meer vertellen.
Integrale veiligheid.
In 2009 zal naar alle waarschijnlijkheid de brandweer Westland opgaan in de veiligheidsregio Haaglanden. De VVD onderschrijft met het college het belang van een vrijwillige brandweer voor onze gemeente. Wij hopen dat u alles in het werk zult stellen om dit op het huidige niveau te kunnen handhaven. Verder voorzien wij een enorme kostenstijging op deze post en hopen dat u dit tot een minimum zult beperken.
Nieuw stadhuis
Een bestemmingsreserve van € 37,3 miljoen vinden wij vooralsnog niet nodig. Voor ons is voorwaarde dat nieuwbouw qua huisvestings- en organisatielasten goedkoper is. Hierbij dient rekening te worden gehouden met de volledige opbrengst en exploitatie van de oude locaties en niet alleen met de getaxeerde opbrengst van de huidige kantoren. Wij vinden het prima voor een sluitende rekensom te werken met een kleinere formatie. Dit moet gepaard gaan met een harde afspraak met een tijdsbeeld. Wat betreft de constructie lijkt het college te kiezen voor bouw in eigen beheer. We bepleiten nogmaals een onderzoek naar de mogelijkheid van huur.
Extra P-budget
Het college vraagt meer geld voor werving en selectie van personeel en voor flankerend personeelsbeleid. In totaliteit gaat het om een bedrag van € 1,4 miljoen per jaar. Wij zijn hiertegen. Als het nodig is aan de genoemde doelen meer geld te besteden, moet dit binnen het totale personeelsbudget gevonden worden. Het P-budget van ca € 50 miljoen is daar groot genoeg voor.
Verkeer en Vervoer
Wij lezen dat er volop plannen zijn om de (auto)mobiliteit te bevorderen. Wij zien dat wel zitten. Echter onder het kopje: "in stand houden van een kwalitatief fietspadennetwerk" lezen wij een contradictie. Want hoewel het onderhoudsniveau van de fietspaden uw aandacht krijgt, constateren wij dat juist een aantal doorgaande routes tussen de kernen op het punt staan te verdwijnen of grote obstakels dreigen te worden voor de argeloze fietser.
Openbaar vervoer
Het college heeft de ambitie het gebruik van openbaar vervoer tot 2015 met 40% te laten stijgen ten opzichte van het gebruik in 2006. Dat is een loffelijk streven maar hoe denkt het college dit te kunnen waarmaken. Welke maatregelen wil men hierop treffen. Zeker met de betrekkelijk kleine invloed die Westland heeft op de route en frequentie van het openbaar vervoer en de huidige omslachtige verbinding met b.v. het centrum van Den Haag. Afhankelijk van het antwoord van het college dienen wij op dit punt in tweede termijn een motie in.
Bestemmingsplannen
Het streven is erop gericht om alle bestemmingsplannen in 2013 actueel te hebben. Wij zijn gematigd optimistisch over de haalbaarheid maar houden u graag aan uw woord. Wel zouden we graag meer voortgang zien bij de digitalisering van de bestemmingsplannen die de laatste jaren vastgesteld zijn. Hierin is tot op heden geen vooruitgang geboekt, terwijl juist het digitaal ter beschikking stellen van bestemmingsplannen veel tijd in het opzoeken van stukken en beantwoorden van vragen kan besparen.
Wateroverlast
Wateroverlast ontstaat door een combinatie van overvloedige regenval, riooloverstorten op de verkeerde plaats en onvoldoende berging en afstroming van het oppervlaktewater. Het eerste hebben wij niet in de hand, wat de techniek betreft zien wij reikhalzend uit naar het waterplan, dat al (te) lang onderweg is.
Kustveiligheid
Gelukkig gaat het project kustversterking volgend jaar van start. De plannen zijn klaar en het geld is beschikbaar. Voor de inrichting van het gebied en de ruimtelijke kwaliteit zijn we grotendeels afhankelijk van provinciaal beleid! Wie betaalt, die bepaalt. Dit is in tegenstelling met de stoere tekst die in de begroting staat.
Groenstructuur
Ook wij vinden een aaneensluitende groenstructuur en ecologische verbindingen van belang We moeten ons echter wel realiseren dat in Westland realiseren van groen geen doel op zich moet worden.
Gemeentewerven.
Wij vinden het doorzetten van sluiting van 3 a 4 gemeentewerven nog steeds een discutabel punt. Het levert een marginale besparing op en is na de sluiting van de loketten een verkeerd signaal naar onze inwoners.
Tot zover onze bijdrage in eerste termijn. Wij hopen op concrete antwoorden van het college zodat in tweede termijn meer inhoudelijk kan worden ingegaan op de verschillende onderwerpen.
Namens de VVD fractie
Carlieke van Staalduinen