Wethouder in beeld: College brengt bezoek aan glastuinbouwbedrijven tijdens Kom in de Kas

Zaterdag 11 juni bracht wethouder Pieter Varekamp samen met andere collegeleden een bezoek aan Kom in de Kas in Wateringen. Het bezoek was georganiseerd door Tuinbouw Jongeren Westland. Voor Varekamp als wethouder voor de portefeuilles economie, arbeidsmigratie en energietransitie een belangrijk bezoek. “Het college maakt zich zorgen over de gevolgen van de hoge energieprijzen en de effecten voor de glastuinbouwbedrijven in Westland en daarom is zo’n bezoek belangrijk”, aldus Varekamp.

Varekamp liet zich door verschillende ondernemers informeren over de situatie rondom de energie- en arbeidsmarkt en de effecten hiervan voor de glastuinbouwbedrijven. Ted van Luijk praatte het college ook bij over de aubergineteelt in Nederland. Bij ANSU lieten de leden zich verrassen door de prachtige en zeer exclusieve bloemen (Vanda’s) en planten (Tillandsia) die het bedrijf teelt. Op dit bedrijf was ook veel aandacht voor het innovatieve vermogen van de glastuinbouw. Vanda’s vereisen een unieke kasinrichting en teeltklimaat. Na afloop van het bezoek concludeerde Varekamp: “Ondanks deze onzekere periode zien ondernemers in de glastuinbouw nog steeds kansen voor de toekomst zeker voor wat betreft de energietransitie.”