Ons standpunt over de islamitische basisschool

Hoewel wij de vrijheid van onderwijs hoog in het vaandel hebben staan, is de VVD Westland tegen de komst van een islamitische basisschool. In het verkiezingsprogramma van de VVD Westland is dat vorig jaar nog als volgt verwoord: “Wij willen dat alle Westlandse kinderen met elkaar spelen en leren en daardoor begrip krijgen voor elkaar, dat is de beste integratie.” Wij staan nog steeds achter dit standpunt.

De afgelopen tijd is er veel te doen geweest rondom de mogelijke komst van een islamitische basisschool van scholenvereniging Yunus Emre naar het Westland. Terwijl de gemeenteraad, inclusief de VVD, tegen de komst was, heeft de hoogste rechter van ons Koninkrijk, de Raad van State, met de grondwet onder de arm, geoordeeld dat er geen belemmeringen waren en de school gesticht mag worden. Dat betekent dat de gemeenteraad in het ongelijk is gesteld. Minister Slob herinnerde de gemeenteraad daar onlangs nog eens aan met één van de zwaarste middelen die het kabinet bezit; een aanwijzing.

Hoewel wij nog steeds tegen de komst van de basisschool zijn, zijn wij terechtgewezen door de hoogte rechter van dit land. De gemeenteraad staat niet boven de wet. Punt. Zolang artikel 23 van de grondwet het mogelijk maakt dat scholen met een religieuze of levensbeschouwelijke basis of met een specifieke pedagogische grondslag gesticht mogen worden, dienen we dat te respecteren. Willen we het anders zien, dan moeten we de grondwet aanpassen. Iets wat voor het laatst in 1983 is gedaan en wij als gemeenteraad helaas niet kunnen doen.

Mocht u willen reageren naar aanleiding van dit stuk, dan kunt u een e-mail sturen naar fractie@vvdwestland.nl.