VVD Westland: geen gemeentelijke investering in aardwarmte

VVD Westland stemt deze week tegen de door het college voorgestelde rol van de gemeente in het Trias aardwarmteproject. Hoewel de partij voorstander is van aardwarmte en alle andere vormen van duurzame energie, is de VVD van mening dat de gemeente Westland in dergelijke projecten enkel mag faciliteren, maar niet risicodragend moet investeren, laat staan de kar trekken. “Faciliteren is een kerntaak van de gemeente, ondernemen niet” aldus de partij.

De liberalen zijn van mening dat dergelijke initiatieven überhaupt geen taak zijn van de gemeente. VVD raadslid Sander Zuyderwijk: “zodra de gemeente dergelijke initiatieven gaat ontplooien, zit men eventuele particuliere initiatieven in de weg.”

Risico’s zijn er voldoende volgens Zuyderwijk: “Als het Trias project na een aantal maanden wegens een technisch probleem geen warmte kan leveren zullen ondernemers de exploitant, de gemeente Westland dus, aansprakelijk kunnen stellen. Wij vinden dat de gemeente met publiek geld dergelijke risico’s niet mag nemen.” Dergelijke risico’s zijn volgens Zuyderwijk verre van theoretisch: “Voorbeelden laten zien dat het winnen van warmte uit de diepte veel technische problemen met zich mee kan brengen. En niet alleen de technische kosten zijn voor de exploitant, maar dus ook de eventuele claims. In het voorstel van het college wordt de gemeente ondernemer met alle baten, maar vooral ook de lasten en risico’s.”