[Column] Westland marketing OK, maar wie doet wat?

Het tromgeroffel over Westland Marketing blijft me irriteren. In de vorige collegeperiode en in de verkiezingscampagne heeft VVD Westland geageerd tegen de bepalende positie van de gemeente die met geld van u en mij het Westlands bedrijfsleven dacht te moeten promoten. In de onderhandelingen voor het nieuwe college is dan ook dankzij de VVD die rol drastisch gewijzigd: er komt een eind aan Westland Marketing in de huidige vorm, het liefst zelfs verdwijnt de naam. De gemeente speelt slechts een zeer beperkte rol, voornamelijk als faciliteur en zo nodig regisseur, maar verder niet.

Van het bedrijfsleven wordt immers verwacht dat zij – zichzelf ondernemend Westland noemend – zelf investeren in het verbeteren van de eigen marktpositie. De juichende tweet van LTO Glaskracht vanmorgen met de tekst ‘Het weekend van ondernemend Westland kan niet meer stuk. Raad stemt in met budget voor Westlandmarketing’ is dan ook verbazingwekkend. Alsof dat zeer beperkte budget overheidsgeld (!) deze ondernemende club van de ondergang redt. 

Het bedrijfsleven dragen wij een warm hart toe, maar ieder zijn eigen verantwoordelijkheid: de gemeente handelt verstandig met publiek geld en schept goede randvoorwaarden voor de vestiging van bedrijven in Westland waardoor een prettig vestigingsklimaat ontstaat, het bedrijfsleven zorgt zelf dat ze op de kaart buiten Westland komt te staan en investeert daar ook in. Dat gaat ze zeker lukken, want dit bedrijfsleven is van een kwaliteit van de bovenste plank!

Zelfs voor de bescheiden gemeentelijke bijdrage in deze Westland Marketing – over de naam hebben we het niet meer, nu de voorwaarden waaronder men opereert zo zijn veranderd – verwachten wij wel prestatieafspraken en verantwoording afleggen van de besteding van dat geld. Het moet wel wat opleveren!

Elly van der Wilk, raadslid