Art. 42 Vraag inzake schoolvoorziening nieuwbouw Monster Noord

Schriftelijke vragen in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde, gesteld op 6 april 2017 door de fractie VVD Westland en de fractie Groen Links, inzake school voorziening bij nieuwbouw plan Monster Noord

Door de aantrekkende economie gaan verschillende bouwplannen op korte termijn uitgevoerd worden.

Zo ook het plan voor woningbouw in Monster Noord: de planning is dat daar 1200-1500 woningen gebouwd gaan worden de komende jaren.

Dat betekent dat er ook vele jonge gezinnen naar toe zullen trekken en er dus ook behoefte zal zijn aan schoolvoorzieningen. In de bouwplannen is nu geen school opgenomen.

De afstand van deze wijk tot aan de scholen in het centrum van Monster is te ver voor de kinderen om fietsend of lopend te overbruggen.

De fracties van VVD Westland en Groen Links willen  voorkomen dat – als de wijk straks volgebouwd is en de gezinnen er wonen-  deze  kinderen geen school in de buurt hebben. Daarom zal er nu al in de planning met de bouw van een school rekening moeten worden gehouden.

De fracties van VVD Westland en Groen Links denken bij de invulling van de toekomstige school aan een model waarbij alle stromingen binnen het primair onderwijspalet in het Westland aan bod komen. Het heeft de voorkeur om een scholencomplex te bouwen waarin openbaar onderwijs, katholiek onderwijs, protestants-christelijk onderwijs en Montessori onderwijs hun plek vinden, in onderlinge samenwerking.

Dit alles geeft aanleiding tot het stellen van de volgende vragen:

1. Is het college bekend dat in de bouwplannen voor 1200-1500 woningen in  Monster Noord geen schoolvoorziening is opgenomen?
  2. Hoe denkt het college over het treffen van een schoolvoorziening voor het primair onderwijs in dit gebied?
  3. Wat vindt het college van het voorstel om een zo gevarieerd mogelijk school aanbod in deze wijk neer te zetten, waarbij alle richtingen zoals openbaar onderwijs, katholiek onderwijs, protestants-christelijk onderwijs en Montessori onderwijs vertegenwoordigd zijn, in enige vorm van onderlinge samenwerking?

VVD Westland  en Groen Links verzoeken het college om bovenstaande vragen zo spoedig mogelijk binnen de gestelde termijn te beantwoorden.

Namens de fractie van VVD Westland,
Geraldine van der Knaap