Rondvraag voor de vergadering van de commissie ruimte van gemeente Westland op 7 februari 2017 inzake het obstakel op de brug van de Dijkweg te Naaldwijk

Rondvraag voor de vergadering van de commissie ruimte van gemeente Westland op  7 februari 2017 inzake het obstakel op de brug van de Dijkweg te Naaldwijk

Op 26 september 2016 heeft de fractie van VVD Westland een artikel 42-vraag gesteld inzake de nieuwe brug aan de Dijkweg over de Naaldwijkse Vaart in Naaldwijk. Gevraagd is naar het gevaar dat de reling in geval van een botsing oplevert en wat het college er aan kan doen om de brug veiliger te maken. Tevens is gevraagd om de verlichting aan te passen zodat de brug beter zichtbaar is voor autobestuurders.

Op 26  januari 2017 heeft het college onze art 42-vraag beantwoord. Daarin is gesteld dat het ontwerp van de leuning voldoet aan de geldende normen in het kader van voertuigkering en valbeveiliging. Als we het Handboek wegontwerp 2013 erop naslaan mogen er binnen 1,50 meter geen obstakels aanwezig zijn die bots-onvriendelijk zijn. Wij zijn van mening dat de leuning een obstakel is die niet meegeeft, zoals een lichtmast, als er tegenaan gereden wordt. Bots-onvriendelijk dus.

Dit leidt tot de volgende vragen:

1. In welke contractvorm is het werk aanbesteed geweest?
  2. Conform het Handboek wegontwerp 2013 dient er een obstakelvrije zone te zijn van 1,50 meter. Wij zijn van mening dat de huidige situatie niet aan die norm van 1,50 meter vrije obstakelzone voldoet, of  bots-vriendelijk. Waarom is er van afgeweken?
  3. Wil het college overwegen om het obstakel aan te laten passen, middels een zogenaamde vleugel, zodat de situatie weer voldoet aan de veiligheidsnormen zoals gesteld in het handboek wegontwerp?

Namens de fractie VVD Westland

Sander Zuyderwijk