Bericht uit de Raad 23.05.2016

Door Sander Zuyderwijk

Agendapunt 10. Raadsvoorstel inzake gewijzigd bestemmingsplan Bedrijventerrein Honderdland fase 1

De afgelopen periode is er zeer veel gesproken omtrent dit dossier. Het is een dossier met een verleden op basis van afspraken uit het verleden. Voor de VVD is het belangrijk dat het nabij gelegen bedrijventerrein geen concessies hoeft te doen in hun bedrijfsvoering, lees; het niet verlagen van de milieucategorisering. De VVD zal op basis van dit laatste akkoord gaan met het raadsvoorstel. Door met dit raadsvoorstel akkoord te gaan blijft het nabij gelegen bedrijventerrein in staat om onder de huidige condities te ondernemen. Wie er wat in het verleden vergeten te melden is voor de VVD niet relevant, maar het is aan die betreffende partijen om dat verder af te handelen.

Agendapunt 11. Raadsvoorstel inzake keuzetracé Oostelijke rondweg De Lier en beschikbaar stellen aanvullend krediet.

Voor het Westland is het goed, een mooie ontsluiten boven De Lier. Het zal, naast een goede verbinding tussen de N223 en de N222, ook tot een betere verkeersafwikkeling op Westerlee resulteren. Ook de 1,7 mln, die in dit voorstel is uitgetrokken voor de ecologische zone langs de verbinding, is een logische keuze. Naast het verhogen van de natuurwaarde, zorgt deze verbinding ook voor een betere afwatering in de omgeving van De Lier.

Agendapunt 13. Motie 4 De Dijkgraaf

In de raadvergadering van 24 mei hebben de partijen GBW, WV en de LPF een motie ingediend met het verzoek aan Wethouder Ouwendijk en het college, om een bedrijf, Manege De Dijkgraaf, te verplaatsen naar een locatie waar het niet mag. Een oogje dichtknijpen, het kan toch wel, niet zo streng met de regels....
Sander Zuyderwijk, woordvoerder van de VVD in dit dossier, heeft in de raad van 24 mei er als volgt op geantwoord.
“De VVD is voor handhaving en behoorlijk bestuur. Op diverse locaties in het Westland moesten bedrijven en activiteiten, op laste van dezelfde partijen, wijken vanwege tegenstrijdige bestemmingen. Bij deze activiteiten en bedrijven is er gewoon gehandhaafd. Wij adviseren het college één lijn te trekken en hier gewoon te handhaven. Als er in dit soort dossiers niet gehandhaafd wordt, kun je de RIA van morgen, inzake herstructurering Glastuinbouw, ook schrappen, we kijken dan blijkbaar toch elk dossier apart met eigen belangen. Gewoon duidelijk zijn en één lijn trekken, daar hebben we wat aan!!”

Voor de VVD gaat het niet om manege de Dijkgraaf, maar om handhaving van de gezamenlijk vast gestelde regels. Duidelijkheid. Dan weet je als ondernemer en inwoner waar je aan toe bent.
Dat partijen met 2 maten meten werd in de raadsvergadering ook weer duidelijk. Bij één dossier vragen aan het college of ze een bedrijfsactiviteit willen verplaatsen naar een locatie waar het niet mag, anderzijds in een rondvraag vragen of het college handhavend wil optreden, want zo zijn de regels.