Derde termijn burgemeester Van der Tak

Vanavond heeft de gemeenteraad van Westland met tweederde meerderheid het besluit tot aanbeveling tot de tweede herbenoeming van burgemeester Sjaak van der Tak genomen. Hij kan nu, nadat het koninklijk besluit is genomen, per 1 september beginnen aan zijn derde termijn van 6 jaar als burgemeester van Westland.

De fractie van VVD Westland is van mening dat - ongeacht de persoon - een bestuurder in dezelfde functie niet langer moet aanblijven dan twee termijnen. Vernieuwing is verfrissend en ingesleten patronen worden vermeden.

Echter, de Gemeentewet gaat ervan uit dat een burgemeester onbeperkt kan worden herbenoemd. Continuïteit van de functie van burgemeester is het uitgangspunt van de wetgever geweest. Een burgemeester komt alleen niet voor herbenoeming in aanmerking als hij niet meer voldoet aan het profiel op basis waarvan hij de eerste keer (in 2004) is benoemd en als dat hem tijdig is meegedeeld. Ook kan een reden tot niet-herbenoemen zijn gelegen in wangedrag of slecht bestuur. Géén van deze redenen doen zich voor bij de tweede herbenoeming van burgemeester Van der Tak.

We vertrouwen erop dat de burgemeester deze nieuwe termijn als onafhankelijk voorzitter van de raad zal functioneren en feliciteren hem met de aanbeveling van de raad tot zijn herbenoeming.